29 czerwca 2021

Przedstawiciele powietrznych linii pasażerskich A4E, IATA i ERA oraz obsługi portów ACI zaapelowali do przywódców Unii Europejskiej, aby lepiej skoordynowali wprowadzenie unijnego cyfrowego certyfikatu Covid-19, który ma zacząć obowiązywać od 1 lipca oraz zapewnili „antycovidową” obsługę pasażerów przed ich przybyciem na lotnisko. W przeciwnym razie, przestrzegają, portom lotniczym grożą kilkugodzinne kolejki i chaos.

 

Grupa wystosowała specjalny list, wskazując na „niepokojącą mozaikę” traktowania kwestii tak zwanych paszportów szczepionkowych na całym kontynencie.

Wesprzyj nas już teraz!

„W miarę wzrostu ruchu pasażerskiego w nadchodzących tygodniach, ryzyko chaosu na europejskich lotniskach jest realne” – wskazali autorzy wystąpienia.

Certyfikaty cyfrowe, które zaczną obowiązywać od czwartku, mają – w oparciu o kody QR – informować o tym, czy dani pasażerowie są w pełni zaszczepieni, czy mają odporność z powodu niedawnego wyzdrowienia z Covid-19, czy też legitymują się negatywnym wynikiem testu.

Odczytywanie kodów QR wiąże się z koniecznością dodatkowych kontroli i posiadaniem odpowiedniego sprzętu. Na wprowadzenie tzw. paszportów szczepionkowych zdecydowało się 7 krajów UE.

W liście czytamy, że jedynym sposobem na uniknięcie ogromnych kolejek i opóźnień w szczycie sezonu letniego jest wdrożenie systemu, w którym zaświadczenia o szczepieniach, jak i formularze lokalizatora pasażerów będą przetwarzane zdalnie jeszcze przed przybyciem pasażerów na lotnisko.

Autorzy wskazali, że kontrole muszą odbywać się tylko w kraju wyjazdu i rządy powinny administrować danymi dotyczącymi zdrowia oraz zapewnić sprzęt do sprawdzania kodów QR.

„Wysoki poziom rozdrobnienia i różnic we wdrażaniu DCC… a także ciągłe powielanie kontroli dokumentów w kilku państwach są alarmujące” – napisano w liście.

Dyrektor generalny ACI Europe, Olivier Jankovec, jeden z sygnatariuszy wskazał na ogromne zaniepokojenie personelu lotnisk. „Radzenie sobie z tym wzrostem będzie bezprecedensowym wyzwaniem” – zauważył, dodając, że trzeba będzie dokonać weryfikacji ogromnej ilości certyfikatów.

Obecnie znacznie wydłużył się czas przebywania pasażerów na lotnisku z 1,5 – 2 godzin przed epidemią do ponad 3 godzin – zaznaczył z kolei wiceprezes IATA na Europę, Rafael Schvartzman. Straszy on, że jeśli nie zostaną wprowadzone żadne zmiany, a obłożenie samolotów wróci do poziomu sprzed Covid, odprawa pasażerów i okres ich przebywania na lotnisku do czasu wylotu może wzrosnąć do pięciu, a nawet ośmiu godzin.

Komisja Europejska wydała wytyczne dla państw członkowskich, apelując o bardziej jednolite podejście w sytuacji, gdy w różnych krajach planowanych jest wiele kombinacji kontroli. Grozi to „niepotrzebnym powielaniem środków, a w konsekwencji kolejkami i zatłoczeniem na lotniskach” – zwrócono uwagę.

Dyrektor A4E, Thomas Reynaert wskazał w liście, że sytuacja, spowodowana między innymi „polityką narodową”, może podważyć zaufanie pasażerów.

 

Źródło: euractiv.com

AS

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram