W listopadzie odbywały się we Francji liczne uroczystości organizowane przez Polaków. Mieszkańcy Paryża mogli przekonać się o przywiązaniu mieszkających tam naszych rodaków do tradycji. Oprócz manifestacji polskości zorganizowano też sesję wskazująca na zagrożenia, jakie niesie za sobą ideologia gender!
Polacy z regionu paryskiego zebrali się 10 listopada na tradycyjnej już mszy świętej organizowanej każdego miesiąca przez Klub Gazety Polskiej w Paryżu. Wierni zebrani w kościele polskim pw. Wniebowzięcia NMP modlili się w intencji ofiar katastrofy smoleńskiej. Wspaniałą homilię wygłosił rektor Polskiej Misji Katolickiej, ks. infułat Stanisław Jeż. Po Mszy miał miejsce happening – “Pan Tadeusz protestuje w Paryżu”. Był to wyraz sprzeciwu wobec ograniczeniom lektur szkolnych w polskich szkołach, m.in. poetów Wielkiej Emigracji – Mickiewicza i Norwida. Dodatkowy smak temu protestowi nadawał fakt, że Adam Mickiewicz był współzałożycielem Polskiej Misji Katolickiej w Paryżu. Przed polskim kościołem członkowie Klubu czytali m.in. fragmenty „Pana Tadeusza” i śpiewali pieśni patriotyczne. Odczytano treść listu wystosowanego w sprawie likwidacji ważnych lektur w szkołach do premiera Donalda Tuska. Happening kontynuowano jeszcze pod pomnikiem wieszcza nad Sekwaną. Zebrani przeszli ze śpiewem z placu Concorde pod pomnik Mickiewicza, gdzie recytowano jego poezję.
Wesprzyj nas już teraz!
W 95 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, w asyście pocztów sztandarowych Stowarzyszenia Polskich Kombatantów, „Solidarności” i Stowarzyszenia Obrońców Krzyża, odbyła się w kościele polskim uroczysta Msza św. Przewodniczył jej rektor PMK ks. Stanisław Jeż. Głęboko patriotyczne kazanie wygłosił proboszcz parafii, ks. dr Wacław Szubert. W czasie Mszy wiernym towarzyszyła poezja Adama Mickiewicza, którą recytowali członkowie Klubu Gazety Polskiej. Po uroczystości zbierano podpisy pod protestem przeciw ograniczaniu lektur w polskich szkołach.
Uroczystości odbyły się także na polskich cmentarzach wojskowych. W Grainville-Langannerie modlono się za dusze żołnierzy 1 Pierwszej Dywizji Pancernej gen. Maczka, poległych w czasie walk o Normandię. W Lotaryngii Polonia spotkała się na cmentarzu w Dieuze, gdzie spoczywają ciała żołnierzy 1 Dywizji Grenadierów, którzy zginęli na polach bitew w 1940 r. W uroczystościach wziął udział konsul RP w Nancy, Czesław Bartela.
Z kolei Polska Misja Katolicka we Francji i Polskie Zjednoczenie Katolickie Regionu Paryskiego zorganizowały 16 listopada w Seminarium Polskim w podparyskim Issy-les-Moulineaux Forum Katolickie poświęcone zagrożeniom chrześcijańskiej Europy, ze szczególnym uwzględnieniem modnej ostatnio ideologii gender. Dość liczne zgromadzenie uczestników świadczyło, że temat, z którym przyszło się zmagać prelegentom jest wyjątkowo ciekawy i aktualny.
Po Mszy św., Rektor PMK ks. inf. Stanisław Jeż, osobiście powitał gości Forum i otworzył jego obrady. Wicerektor ks. dr. Krystian Gawroń przejął następnie prowadzenie obrad, a przy okazji przedstawił m.in. historię paryskiego Seminarium Polskiego, w którego murach odbywała się sesja.
W pierwszej części obrad zaproszeni goście mieli okazję wysłuchać wykładu ks. prof. Tadeusza Guza (KUL) o neomarksistowskich korzeniach ideologii gender. Prelegent przywołał tu tzw. szkołę frankfurcką, zajmującą się radykalizacją myśli marksistowsko-leninowskiej. Chodzi tu o tzw. neomarskistów (m.in. Max Horkheimer, Fromm, Habermas, Adorno, Marcuse). Choć od ich działalności minęły lata, szkoła ta zdaje się przejmować spadek po marksizmie „klasycznym” i być punktem wyjściowym dla „nowoczesnych” ideologii, m.in. w rodzaju genderyzmu. Szkoła Frankfurcka ma odległe początki m.in. w oświeceniu XVIII wieku, ale – na co zwrócił uwagę prelegent – można tu odnaleźć i echa reformacji, czy Marcina Lutra.
Cześć drugą Forum rozpoczęła dr Monika Kacprzak z Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu. Odniosła się do przeprowadzonej przez nią analizy oficjalnych dokumentów, które dokonały absorpcji ideologii gender, czy szerzej – tzw. „polityki poprawności”. Tego typu proceder odbywa się dość niespostrzeżenie i zaczyna, np. w oficjalnych dokumentach agend ONZ. Dr Kacprzak zwróciła szczególną uwagę na trzy aspekty takiej działalności: redefiniowanie pojęć (manipulacji językowych, które zakłamują rzeczywistość), wprowadzanie „walki klas” w ujęciu historycznym (od robotników, przez grupy rasowe, po zajmujące obecnie miejsce „uciśnionych”, mniejszości seksualne) i wreszcie na zmiany w obrębie prawa (tworzenie nowych „norm” jak np. pojawianie się słynnej już „homofobii”). Międzynarodowe organizacje, jak wspomniany ONZ, wprowadzają „postępowe” idee także w formie szantażu, uzależniając np. pomoc materialną dla krajów Afryki od tolerowania w nich homoseksualizmu.
Z filozoficznymi podstawami genderyzmu zaznajomił zebranych dr Marek Czachorowski z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Poczynił on ważne zastrzeżenie, że wglądu w istotę ludzkiej płciowości i różnic pomiędzy kobietą a mężczyzną może dokonać tylko filozofia. Owe różnice konstytuują człowieka w filozofii klasycznej. Ich zacieranie, czy tzw. emancypacja kobiet i feminizm prowadzą na ścieżki marksizmu. Genderyzm nie jest filozofią, czyli poszukiwaniem prawdy, ale poszukiwaniem własnego interesu pewnych grup.
Dr Kazimierz Krajewski z KUL omówił z kolei antropologiczne podstawy ludzkiej płciowości. Bazą dla jego wywodu stała się antropologia i nauczanie Jana Pawła II. Podkreślił on m.in., że funkcja płci ma rolę osobotwórczą, a cielesność, która jest miejscem wyrażania osoby, różnicuje kobietę i mężczyznę.
Ostatnią część Forum rozpoczął wykład prof. Włodzimierza Dłubacza (KUL) o „nowym ateizmie”. Jak się okazuje nie chodzi tu wcale o jakiś rodzaj nowej filozofii, ale o odkurzenie dość starych już koncepcji neopozytywizmu i scientyzmu, które „bawiły się” w „naukową” negację Boga. „Nowym ateizmem” określa się idee wyrażone w twórczości kilku ideologów (pisarz, filozof, dziennikarz) ateistów z USA, którzy wyznają pogląd, że religii nie powinno się nawet tolerować, ale należy jej przeciwdziałać, poddawać krytyce, ośmieszać i zwalczać wszystkie jej formy.
„Nowi ateiści” twierdzą, że współcześnie nauka wymaga już mniej przyzwalającej postawy wobec religii, „przesądów” i „religijnego fanatyzmu”. Religia, „jako źródło wszelkiego zła” dominuje w twórczości i działalności przede wszystkim takich ideologów jak Richard Dawkins, Daniel Dennett, Sam Harris i Christopher Hitchens. W 2007 roku nazwano ich „Czterema Jeźdźcami”.
Prof. Dłubacz omawiając ich poglądy wskazał także na praktyczne konsekwencje ich postulatów, jak np. próby neutralizacji religii w życiu państwowym, czy politycznym. Wspomniani ideolodzy sprzeciwiają się jakiejkolwiek tolerancji wobec wierzeń: uznają wyższość ateizmu nad religiami, które są nie tylko „fałszywe”, ale i „szkodliwe społecznie”. Nowy ateizm jest formą nowej utopii, w dodatku dość groźnej przez swój konfrontacyjny charakter. Filozofia to dość stara, ale podana w nowej i atrakcyjnej formie wypełnia pustkę po skompromitowanym ludobójczymi praktykami, ateizmie „klasycznego” marksizmu-leninizmu.
Charakter naukowej konfrontacji genderyzmu z osiągnięciami nauki (ciekawej zwłaszcza w aspekcie poprzedniego wykładu prof. Dłubacza) miało wystąpienie prof. Claudine Kiedy (CNRS Orlean), której francuskojęzyczny wykład nosił tytuł „L’apport de la génétique et lépigénétique dans la notion de gendre”. Omówiła w nim m.in. granice i obszary dokonań nauki, w genetycznych i epigentycznych podstawach płci.
Podziękowania dla uczestników tego pracowitego dnia Forum Katolickiego przekazał wicerektor PMK ks. dr K. Gawron. Na miejscu można też było nabyć publikacje niektórych z prelegentów i teksty wykładów, z których dochód przeznaczono na Stowarzyszenie Miłośników Filozofii Klasycznej.
Franciszek L. Ćwik