Miłośnicy dobrego wina i europejskich przysmaków z przyjemnością rozpoznają skróty DOC, czy AOC na poszukiwanych w sklepie produktach. Dzięki nim wiedzą, że mają do czynienia z wyrobem chronionym ogólnoeuropejskim certyfikatem jakości i właściwie mogą kupować w ciemno. Teraz również polscy producenci mogą szczycić się produktami najwyższej jakości z polskimi oznaczeniami. Patronuje im kampania „Trzy Znaki Smaku”.
Już nie tylko nazwy włoskie, francuskie, czy hiszpańskie będą nam się kojarzyć z najwyższą jakością rekomendowanych ogólnoeuropejskimi certyfikatami produktów. Rośnie liczba polskich produktów oznaczonych polskimi odpowiednikami znaków jakości. Na razie jest ich 37. Smakosze polskiej kuchni mogą poszczycić się między innymi miodami, jabłkami, produktami mięsnymi, czy też na jakiś czas zapomnianym, a teraz wracającym do łask olejem rydzowym. Skróty ChNP, ChOG i GTS widniejące na opakowaniach tych wyrobów są znakiem nie tylko najwyższej jakości, ale także ich związku z regionami Polski i przekazywanymi z dziada-pradziada metodami produkcji.
Wesprzyj nas już teraz!
„To zapach i smak ziemi, to tradycja i zaangażowanie pokoleń są głównymi składnikami produktów oznaczonych trzema znakami smaku” – słyszymy na jednym z klipów reklamujących kampanię „Trzy Znaki Smaku”. Ma ona na celu popularyzację wiedzy i promocję produktów, które uzyskały europejskie certyfikaty jakości.
Na polskim rynku produktów regionalnych przyjęto trzy oznaczenia jakości:
ChNP – Chroniona Nazwa Pochodzenia
ChOG – Chronione Oznaczenie Geograficzne
GTS – Gwarantowana Tradycyjna Specjalność
Autorzy kampanii podkreślają, że produkty oznaczone którymś z tych skrótów „różnią się od produktów masowych i posiadają gwarancję wysokiej jakości, ponieważ podlegają surowym przepisom produkcji i kontroli”. Można też powiedzieć, że wyroby regionalne zalecane znakiem jakości posiadają… rodowód. Wymogiem otrzymania certyfikatu jest bowiem możliwość odtworzenia historii uzyskiwania danego produktu w określonym regionie geograficznym. „Ich jakość wynika z doświadczeń i tradycji kształtowanych przez całe pokolenia” – czytamy na stronie internetowej kampanii Trzy Znaki Smaku – Duma Regionu.
Wśród smakołyków oznaczonych trzema skrótami możemy skosztować między innymi bryndzy podhalańskiej, karpia zatorskiego, podkarpackiego miodu spadziowego, czy też fali Piękny Jaś z Doliny Dunajca (ChNP), chleba prądnickiego, jabłek grójeckich i łąckich, jagnięciny podhalańskiej, czy miodu kurpiowskiego (ChOG), a także miodów pitnych, kiełbasy jałowcowej, czy też wracającego do popularności oleju rydzowego (GTS).
W dniach od 5 do 19 czerwca miłośnicy produktów regionalnych będą mieli okazje skorzystać z degustacji i promocji, jakie przygotowała sieć sklepów Alma.
Filip Obara