29 marca 2024

Poparcie dla rolniczych protestów kieruje uwagę Polaków na rodzimą żywność

(Fot. Pixabay)

Cieszące się ogromnym poparciem społecznym protesty rolników zwiększyły zainteresowanie jakością żywności. Polskie jedzenie zyskuje w oczach konsumentów, w tym warzywa i owoce, które – według dietetyków – stanowić powinny połowę tego, co jemy. Komentujący wyniki badań eksperci zwracają uwagę na szansę, jaką niesie zainteresowanie tym, co rodzime, lokalne i sezonowe.

 

Jeśli wierzyć badaniu przeprowadzonemu przez sondażownię Kantar Polska, 60 procent naszych rodaków zamierza kupować więcej polskich owoców i warzyw. Wśród owoców dominują jabłka, truskawki, czereśnie oraz maliny, śliwki, gruszki i borówki. Pośród warzyw – pomidory, ogórki, ziemniaki, marchew, cebula, kapusta i papryka.

Wesprzyj nas już teraz!

Deklaracje na poziomie 60 procent to informacja niezwykle pocieszająca. Pokazuje, że za każdym wydarzeniem, które budzi świadomość Polaków, idą przyszłe lepsze wybory żywieniowe – podkreśla prof. Ewa Stachowska, kierownik Katedry Żywienia Człowieka i Metabolomiki na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie. – Jeśli Polacy słysząc o tym, że może być zagrożona produkcja polskiej żywności, stawiają na to, by wspierać polskich rolników poprzez kupowanie polskich owoców i warzyw – pomagają podwójnie – producentom i sobie. Każda porcja warzyw i owoców więcej, w ciągu dnia, to mniejsze ryzyko chorób i lepsze samopoczucie – dodaje.

 

Doceniamy polskich rolników, sadowników i plantatorów

Aż 81 proc. Polaków popiera organizowane ostatnio w całym kraju protesty rolników. Połowa deklaruje nawet zdecydowane poparcie – wynika z badania CBOS.

Rolnicy zafundowali nam narodową refleksję, częściej rozmawiamy o tym, co jemy. Obecnie konsumenci większą wagę przykładają do jakości oraz pochodzenia kupowanych produktów – zauważa Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Przez to poszukają tego, co polskie, lokalne czy sezonowe. Produkty importowane są wręcz na cenzurowanym. To wszystko doprowadziło do realizacji badań. Zapytaliśmy Polaków, czy myśląc o tych aspektach i własnych preferencjach, zamierzają w najbliższym czasie kupować częściej niż dotychczas poszczególne gatunki naszych polskich owoców i warzyw – mówi.

„Ponad połowa Polek i Polaków (60 procent) jest zmotywowana do tego, by sięgać częściej niż dotychczas po poszczególne gatunki rodzimych owoców i warzyw. Nadchodząca wiosna, coraz popularniejsza moda na zdrowy styl życia i wybieranie tego, co lokalne oraz protesty rolników – to tylko niektóre z czynników, które mogą wpływać na zwiększenie popularności polskich warzyw i owoców” – komentują eksperci Kantar Polska.

Wśród owoców nasi rodacy najchętniej sięgać będą po polskie jabłka (25%), truskawki (22%), czereśnie (17%), maliny (15%), śliwki (13%), gruszki (12%). Dalej owoce, których sezon przed nami: borówka wysoka (7%), jagoda kamczacka (5%), agrest (5%), porzeczki (4%) oraz polskie minikiwi (3%).

Wśród warzyw wybiorą najczęściej polskie pomidory (27%), ogórki (24%), ziemniaki (21%), marchew (17%), cebulę (14%), kapustę (12%), paprykę (12%), pieczarki (10%) oraz cukinie (6%).

 

Coraz chętniej jemy owoce i warzywa

– Polacy coraz chętniej jedzą owoce i warzywa, lecz w niedostatecznej ilości. Potrzebna jest edukacja i modelowanie postaw – mówiła dr Beata Sińska, p.o. kierownika Zakładu Żywienia Człowieka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego podczas webinarium „Gramy do jednej skrzynki. Jak kształtować nawyki żywieniowe i zwiększać konsumpcję owoców i warzyw?”.

– Badania, które wskazują na rosnącą świadomość konsumentów i zainteresowanie polskimi owocami i warzywami, są niezwykle optymistycznym sygnałem dla rodzimej produkcji rolniczej. Dzięki polskiej hodowli na rynku dostępnych jest coraz więcej nowych odmian owoców i warzyw. Szczególnie zachęcające są wysokie deklaracje dotyczące owoców jagodowych, które cieszą się dużym zainteresowaniem konsumentów. To jest czas na polskie super-owoce – wskazuje z kolei dr Agnieszka Orzeł, hodowca z Niwa Hodowla Roślin Jagodowych w Brzeznej.

Konsumpcja owoców i warzyw rośnie w Polsce od czasu tak zwanej pandemii. Polacy postrzegają warzywa i owoce jako podstawę zdrowego odżywania i źródło odporności. Największą jakościową zmianą było postrzeganie smaku jako kluczowej konsumenckiej korzyści z jedzenia warzyw i owoców.

Z powodu lockdownów przez dłuższy okres więcej czasu poświęcaliśmy na gotowanie. W efekcie nie postrzegamy już warzyw i owoców jako trudne i czasochłonne w przygotowaniu. Były to istotne bariery dla konsumentów. Aktualne badania pokazują, że te trendy i protesty rolników motywują – aż 60 proc. Polaków – do większych zakupów.

Przed nami sezon, w którym rośnie zainteresowanie tym, co jemy i jak produkujemy. Częściej będziemy o tym rozmawiać i częściej doceniać jakość identyfikowalnego lokalnie produktu, pochodzącego od wiarygodnego producenta. To może być dobry sezon dla rolniczego handlu detalicznego, kooperatyw, samozbiorów. Pierwszej weryfikacji dokonają truskawki i pomidory, ulubione owoce i warzywa Polaków. Sezon na polskie pomidory już się zaczął, pierwsze szklarniowe polskie truskawki dostępne będą już drugiej połowie kwietnia.

Badanie CBOS „Aktualności” zostało zrealizowane metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI) w okresie 4-7 marca 2024 roku na próbie (1 000 osób) dorosłych mieszkańców Polski

Badanie Kantar Polska zostało zrealizowane metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI) w dniach 15-20 marca 2024 roku na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej (1015 badanych).

pap logo

Źródło: PAP / Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

RoM

 

 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(3)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Bez Państwa pomocy nie uratujemy Polski przed planami antykatolickiego rządu! Wesprzyj nas w tej walce!

mamy: 310 141 zł cel: 300 000 zł
103%
wybierz kwotę:
Wspieram