5 lutego 2024

Premier Tusk zgodził się na nowy podatek od „handlu powietrzem”. Niekorzystna dla Polski polityka klimatyczna

(fot. Pixabay)

„Donald Tusk wraz z pozostałymi unijnymi przywódcami na ostatnim szczycie potwierdził zgodę na wprowadzenie trzech nowych unijnych podatków”, informuje portal RadioMaryja.pl.

Jednym z nowych unijnych podatków są zmiany w systemie ETS. To unijny system handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla nazywany „podatkiem od powietrza”.

W skrócie chodzi o dyrektywę przyjętą przez UE w Pakiecie Energetyczno-Klimatycznym 12 grudnia 2008, na mocy której obowiązuje zakup uprawnień do emisji CO2 (EUA) na giełdzie przez firmy przemysłu energochłonnego i wytwarzania energii elektrycznej po wykorzystaniu puli uprawnień przyznawanej Państwom Członkowskim UE.

Wesprzyj nas już teraz!

Od 2012, handel uprawnieniami do emisjami CO2 (EUA) odbywa się głównie na giełdzie ICE w Londynie i EEX w Lipsku. Unia Europejska, jak i Państwa Członkowskie wprowadzają nowe uprawnienia na rynek emisji CO2 przez aukcje na giełdach ICE i EEX na podstawie rozporządzeń przyjętych przez Komisję Europejską. W Polsce, rejestr uprawnień do emisji CO2 jest prowadzony przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBIZE) podlegający Ministrowi Klimatu.

Podczas ostatniego szczytu przywódców UE Donald Tusk zgodził się, aby 25 proc. środków z systemu ETS, które do tej pory w całości trafiały do budżetów państw członkowskich, trafiało do budżetu UE. W ocenie ekonomisty Adama Zabora „to bardzo niekorzystne dla Polski rozwiązanie”.

Kwoty te będą trafiać do budżetu Unii Europejskiej, stanowiąc jej przychód. Będzie to też niesprawiedliwe z tego względu, że jako Polska będziemy płacić wyższe podatki niż inne kraje bardziej rozwinięte, jak chociażby Niemcy, które nie produkują energii z węgla w tak dużym stopniu, jak my – wyjaśnił cytowany przez RadioMaryja.pl ekspert.

To jednak nie wszystko. „Unijny budżet ma także łatać podatek graniczny od śladu węglowego i podatek korporacyjny od zysków międzynarodowych koncernów”, czytamy.

Donald Tusk chce także wycofać z Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) pozwy przeciwko unijnej polityce klimatycznej. Oznacza to ostateczną zgodę na zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku.

Źródło: RadioMaryja.pl

TG

Pohandlujmy powietrzem. Przecież nas stać!

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram