4 maja 2023

Martin Dahl: konsumpcjonistyczna kultura pozbawia Pierwszą Komunię duchowego charakteru

(fot. picryl)

Rozwijająca się kultura konsumpcjonizmu wpływa na obchody pierwszej komunii i często pozbawia ją charakteru duchowego – twierdzi dr Martin Dahl. W rozmowie z Polską Agencją Prasową ekonomista i psycholog wskazywał, że postępująca komercjalizacja kultury wyparła religijne i rodzinne znaczenie tej uroczystości.

W maju w większości parafii Kościoła w Polsce dzieci przystępują do Pierwszej Komunii Świętej. Zgodnie ze wskazaniami Konferencji Episkopatu Polski z 29 sierpnia 2020 r. do sakramentów przystępują uczniowie III klasy szkoły podstawowej, około 9 roku życia.

Tradycyjnie dzieci tego dnia są ubrane w długie białe alby i obdarowywane upominkami. Jak powiedział dr Martin Dahl, dziekan wydziału ekonomii i zarządzania na uczelni Łazarskiego, coraz częściej tę uroczystość traktuje się, jako możliwość wyróżnienia się na tle swoich przyjaciół, znajomych, czy rodziny poprzez np. kupowanie drogich prezentów. – Ma to swoje uwarunkowania kulturowe i psychologiczne wynikające z niskiej samooceny czy niskiej pewności siebie i próby kompensacji tego – stwierdzał rozmówca PAP.

Wesprzyj nas już teraz!

– Aspekt religijny czy duchowy jest marginalizowany, a w wielu sytuacjach pomijany. Takie podejście jest zaprzeczeniem idei świętej komunii i tego typu rodzaju wydarzeń, które z założenia powinny mieć charakter duchowy – dodał Dahl.

Zdaniem uczonego czynnikami nasilającymi komercjalizację tych ważnych obchodów jest m.in. mechanizm wzajemnej rywalizacji i chęć spełnienia oczekiwań otoczenia. – Jeśli jedni kupili prezent za np. 100 zł, to za chwilę ktoś inny chce to przebić, no i mamy całą tę mieszankę wybuchową – wyjaśniał naukowiec.

Jako istotny czynnik wymienił również mechanizm konformizmu – dostosowywanie się do oczekiwań otoczenia. Zależy to od grupy społecznej, w jakiej funkcjonujemy i co przyjmujemy jako standard. –Nie chcemy odstawać, różnić się, nie chcemy być wykluczeni z tej grupy – zauważył.

Wskazał też, że komercyjny charakter uroczystości wynika ze zmian kulturowych. – Kultura zmienia się, nie tylko w Polsce, w kulturę konsumpcjonizmu, doczesności czy też – powiedziałbym – w wielu momentach hedonizmu, którego kiedyś nie było – diagnozował uczony. Zmieniły się także wartości, którym hołduje powszechnie społeczeństwo: kiedyś była to „wspólnotowość, radość obcowania ze sobą przy wspólnym stole czy świętowanie ważnych wydarzeń w naszym życiu, a to w coraz większym stopniu ustępuje miejsca komercjalizacji” – dodał.

(PAP)/ oprac. FA

pap logo

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram