8 grudnia 1854 roku papież Pius IX ogłosił dogmat o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. Wyznawcy innych wyznań i przeciwnicy wiary katolickiej atakują tę prawdę wiary, traktując to wydarzenie jako „widzimisię” błogosławionego Ojca Świętego. Jak jednak podkreśla w rozmowie z PCh24 TV prof. Marek Kornat, uroczyste potwierdzenie wolności Najświętszej Panny od grzechu pierworodnego nie było „osobistą fantazją Piusa XI”. – Dogmat o niepokalanym poczęciu Najświętszej Maryi Panny ma w Kościele bogatą historię – wyjaśnia.
W rozmowie z Tomaszem Kolankiem na antenie PCh24 TV prof. Marek Kornat przypomniał, bogate dziedzictwo historyczne, które poprzedziło włączenie prawdy o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny w poczet nieomylnego nauczania Kościoła. – Istnieje od czasów najdawniejszych wiara i pobożność, która zakłada, że Matka Najświętsza nie przyszła na świat tak jak każdy człowiek z brzemieniem grzechu pierworodnego, który dziedziczymy od Adama. Kościół tę prawdę przechowywał, ale nie było jej dogmatycznego sformułowania – podkreślił historyk. Dodał, że już od średniowiecza zaczęto nadawać jej coraz bardziej formalny status.
Pod koniec XV wieku papież Sykstus polecił stworzyć oficjum mszalne o Niepokalanym Poczęciu. Był to jeden z pierwszych oficjalnych ruchów Stolicy Apostolskiej w tym zakresie. Kolejne posunięcia papieży, które przywołuje profesor, były jeszcze bardziej doniosłe.
Wesprzyj nas już teraz!
– Papież Aleksander VII w „Solicitudo rei ecclesiarum” stwierdza wyraźnie, że matka Boża została uwolniona dla zasług przyszłych Chrystusa Pana od grzechu pierworodnego. (…) Papież Klemens XI na cały Kościół rozciąga Święto Niepokalanego Poczęcia – wylicza gość cyklu „Od rewolucji francuskiej do rewolucji w Kościele”.
– Nie powinno umknąć naszej uwadze, że papież Paweł V, w początku XVII w. zakazuje kwestionowania wiary w Niepokalane Poczęcie, ale nie przewiduje za nie sankcji karnych. (…) Stwierdzenie w dokumentach urzędowych przez papieża Pawła V, że kwestionowanie dogmatu jest zabronione, jest bardzo istotne dla rozwoju wiary w ten dogmat – komentuje historyk.
Również Sobór Trydencki potwierdził prawdę o wolności Najświętszej Panny od grzechu pierworodnego.
Nadanie tej prawdzie wiary rangi dogmatu w dniu Święta Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny było więc zwieńczeniem długich dziejów jej obecności w świadomości Kościoła. Od momentu wydania bulli Ineffabilis Deus jest to dogmat i kto by go kwestionował, podlega (…) z automatu karze ekskomuniki – podsumowuje prof. Kornat.
Więcej w rozmowie:
Źródła: pch24.tv
FA