W odpowiedzi na wywiad z minister Agnieszką Kozłowską-Rajewicz, w którym zanegowała ona istnienie przedszkoli, gdzie – zgodnie z założeniami teorii gender – chłopcy mieliby być przebierani za dziewczynki a dziewczynki za chłopców, Fundacja Mamy i Taty zainicjowała akcję pomocy w znalezieniu takiej placówki. Posłużyła się w tym celu zdjęciami z takich zajęć, umieszczonymi w galerii konkretnej Fundacji, tworzącej „Małe Przedszkola”. Wywiad z min. Kozłowską-Rajewicz został opublikowany w „Gazecie Wyborczej”.
Fundacja Mamy i Taty wskazuje na „Małe Przedszkola”, zakładane przez Fundację Edukacji Przedszkolnej. Od roku 2007 utworzyła ona 88 placówek przedszkolnych w 80 miejscowościach. Uczęszcza do nich 1877 dzieci.
Wesprzyj nas już teraz!
W tych placówkach nauczycielki korzystają ze scenariuszy zajęć, które znajdują się w „Poradniku dla nauczycieli. Jak stosować zasadę równego traktowania kobiet i mężczyzn”, napisanym przez Annę Dzierzgowską, Joannę Piotrowską i Ewę Rutkowską. Na stronach Fundacji Edukacji Przedszkolnej znajdują się także zdjęcia z takich zajęć. Na jednym z nich chłopiec w żółtej peruce i bibułkowej spódniczce odgrywa rolę pani fryzjerki, na innej fotografii – przebrany za kobietę – maluje nauczycielce paznokcie i nakłada jej na twarz makijaż.
Wspomniany poradnik zawiera dziewięć scenariuszy, wśród których najwięcej kontrowersji wzbudzają te, które zakładają zamianę ról i przebieranie się dzieci w ubrania przeciwnej płci.
I tak, scenariusz 6. „Księżniczki i rycerze” zakłada czytanie bajek z zamienionymi rolami. Na przykład Kopciuszek ma być chłopcem, którego z opresji ratuje księżniczka. Po lekturze nauczycielka ma pytać dzieci o to co wydaje im się w niej dziwne, jak się zachowywał chłopczyk a jak dziewczynka i jak się zachowują chłopcy i dziewczynki w realnym życiu. Padają też pytania o to kim dzieci chciałyby być i jakie stereotypy są niesprawiedliwe dla chłopców a jakie dla dziewczynek. Zaleca się, by ćwiczenie wykorzystane przed balem przebierańców i by zachęcać w ten sposób dzieci do tego, „by bardziej odważnie i mniej stereotypowo wybierały postacie, za które chcą się przebrać – np. dziewczynka mogłaby być piratem” (cytat ze scenariusza).
Scenariusz 7. „Odważne dziewczynki i wrażliwi chłopcy” – zakłada czytanie opowiadania Astrid Lindgren „Ronja, córka rozbójnika”, gdzie główna bohaterka jest odważna a towarzyszący jej chłopiec wrażliwy. Dzieci mają potem rozmawiać o cechach dziewcząt i chłopców oraz o tym jak powinni się oni zachowywać.
Scenariusz 9. „Gender quiz” zakłada zabawę w przebieranie się. Nauczycielka ma wybrać z grupy kilkoro dzieci i wyjść z nimi do drugiego pokoju, gdzie dzieci mają wybrać, jako osoby której płci wrócą do klasy. Mają do dyspozycji rekwizyty: m.in. peruki, sukienki, czapkę bejsbolówkę. Po powrocie do klasy, pozostałe dzieci mają odgadywać kim są te przebrane. Rozmowa ma dotyczyć następnie tego jak poprzez ubiór i fryzurę wyraża się płeć. A także jak męskie i damskie fryzury oraz stroje zmieniały się na przestrzeni dziejów i jak wyglądają stroje kobiet i mężczyzn współcześnie, zależnie od kraju i kultury, w jakiej żyją.
Korzystanie z tych scenariuszy zajęć Fundacja tłumaczy tym, że „każdy projekt współfinansowany przez Unię Europejską musi zawierać elementy związane z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn”.
„W przedszkolach jeden raz w miesiącu odbywają się zajęcia, których celem jest wspieranie równości szans. Scenariusze tych zajęć przygotowują nauczycielki z poszczególnych placówek tak, aby były one dostosowane do wieku oraz potrzeb rozwojowych dzieci. Rodzice przystępujący do projektu są szczegółowo informowani, że takie zajęcia będą odbywać się w przedszkolu i często sami biorą w nich udział” – czytamy w oświadczeniu Fundacji Edukacji Przedszkolnej, umieszczonym na jej stronach.
Na stronach Fundacji znajdują się także zdjęcia z takich zajęć. Na jednym z nich chłopiec w żółtej peruce i bibułkowej spódniczce odgrywa rolę pani fryzjerki, na innej fotografii – przebrany za kobietę – maluje nauczycielce paznokcie i nakłada jej na twarz makijaż.
Źródło: KAI
luk