28 marca 2023

Rada UE przyjęła ZAKAZ samochodów spalinowych od 2035 r. Polska głosowała przeciw

(Fot. Pixabay)

Od 2035 roku nie zarejestrujemy już w państwach Unii nowych samochodów z silnikiem spalinowym. Rada UE przyjęła rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Regulacja zakłada 100 procent redukcji emisji dwutlenku węgla w przypadku nowych pojazdów po 2035. Jak wyjaśniała w mediach społecznościowych minister klimatu Anna Moskwa, przedstawiciele Polski głosowali przeciwko propozycji. Zdaniem polityk, radykalne plany eurokratów nie wejdą w życie bez łagodzących je zmian.

 

Polska głosowała przeciw zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 roku – napisała we wtorek na Twitterze minister Moskwa. Wyraziła ponadto przekonanie, że w 2026 roku plany w tym zakresie zostaną zweryfikowane.

Wesprzyj nas już teraz!

Rada UE przyjęła we wtorek rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Regulacja zakłada 100 procent redukcji emisji dwutlenku węgla w przypadku nowych pojazdów po 2035 roku.

„Nietransparentne i nieformalne dyskusje, gdzie Niemcy forsują rozwiązania korzystne głównie dla swojego rynku, pokazują, że nie ma to nic wspólnego ze sprawiedliwą transformacją” – oceniła członek rządu. Dodała, że czynnikami decydującymi o wyborze technologii na kolejne dziesięciolecia powinny być rynek i społeczeństwa, a nie przymus UE.

Jak zaznaczyła Anna Moskwa, w 2026 r. planowana jest rewizja rozporządzenia o zakazie rejestracji nowych samochodów spalinowych. „Jestem przekonana, że do tego czasu w UE zrozumieją absurd tej decyzji i plany w tym zakresie zostaną zweryfikowane” – podkreśliła.

Do sprawy odniósł się w mediach społecznościowych Łukasz Warzecha. „No, tośmy se zagłosowali przeciwko i możemy mieć satysfakcję moralną. Wyrazy wdzięczności proszę kierować do Gierka 2.0, który w grudniu 2020 nie użył weta, choć mógł” – napisał na Twitterze.

Nowe unijne przepisy określają następujące cele: redukcja emisji CO2 o 55 proc. dla nowych samochodów osobowych i o połowę dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030–2034 w porównaniu z poziomami z 2021 r.; 100 proc. redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych od 2035 roku.

Przyjęcie przepisów – które de facto oznaczają zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 roku – stanęło w ostatnich tygodniach pod znakiem zapytania po tym, jak Niemcy zgłosiły sprzeciw, domagając się wyjątku dla tzw. e-paliw.

W wyniku negocjacji prowadzonych przez Berlin i Brukselę do rozporządzenia dodano punkt dotyczący tej kwestii. Komisja Europejska zobowiązała się w nim do przedstawienia wniosku w sprawie rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 po 2035 roku.

W 2026 roku KE dokona szczegółowej oceny postępów w osiąganiu celów 100-procentowej redukcji emisji oraz ewentualnej potrzeby ich przeglądu.

(PAP)/ oprac. FA

pap logo

 

„Ciemna strona Europejskiego Zielonego Ładu”. Europosłowie o paradoksach i absurdach unijnej polityki klimatycznej

Eko-terror UE przeciwko Polsce. Mamy zwiększyć limit pochłaniania CO2 o 46 proc., zaś Francja ma go… zmniejszyć o 30 proc.

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram