6 czerwca 2024

Reklamówki, zrywki i niepokorni klienci. Czy urzędnicy nie mają ważniejszych zajęć?

(pixabay.com)

Rok 2023 okazał się być rekordowym, jeśli idzie o liczbę kontroli placówek handlowych pod kątem przestrzegania przepisów ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Przepis funkcjonuje od 2018 roku. A mandaty sypią się za… np. brak poboru opłaty za jednorazowe opakowania foliowe.

Jak podaje „Dziennik Gazeta Prawa”, z danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że w minionym roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła 523 kontrole (to trzy razy więcej niż rok wcześniej i niemal cztery razy więcej niż w 2021 r.). W efekcie wydano 74 decyzje w związku z naruszeniem przepisów, a nałożone kary wyniosły łącznie 115,5 tys. zł.

Chodzi o tzw. reklamówki, zrywki, czyli jednorazowe opakowania foliowe. Jeśli są one dostępne w sklepie, to powinna być pobierana od nich opłata. Wyjątkiem są darmowe „zrywki” dostępne do pakowania owoców i warzyw. Przestają być one darmowe, gdy klient pakuje w nie inny towar. I to pojawia się problem, bo handlowcy nie są w stanie skontrolować klientów, szczególnie, gdy ci korzystają z kas samoobsługowych.

Tak oto niepokorni klienci unikający opłaty ratującej planetę przykładają rękę nie tylko do przybliżenia klimatycznego Armagedonu, ale i narażają sprzedawców na mandat. A urzędnicy, jak widać, kontrolują coraz chętniej, kierowani troską o pomniejszanie śladu węglowego.

Źródło: PAP, Dziennik Gazeta Prawna

Oprac. MA

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 351 zł cel: 500 000 zł
6%
wybierz kwotę:
Wspieram