Portal Rorate Caeli napisał powołując się na źródła w episkopacie włoskim, że papież Franciszek przygotowuje tekst na temat motu proprio „Summorum Pontificum” Benedykta XVI regulującego status prawny nadzwyczajnej formy rytu rzymskiego. Zmiany mają utrudnić odprawianie tak zwanej tradycyjnej Mszy świętej.
Rok temu Watykan zwrócił się do biskupów z całego świata z ankietą, w której mieli odpowiedzieć na pytania odnośnie tego, w jaki sposób w ich diecezjach jest stosowany przełomowy dokument papieski, uznający prawo wszystkich księży do odprawiania Mszy świętej z użyciem Mszału Rzymskiego z 1962 roku.
Wesprzyj nas już teraz!
Kardynał Luis Ladaria, prefekt Kongregacji Nauki Wiary napisał do przewodniczących Konferencji Episkopatu list datowany na 7 marca 2020 r., prosząc ich o przekazanie biskupom dziewięciopunktowego kwestionariusza dotyczącego listu apostolskiego Summorum Pontificum z 2007 roku. List i ankiety miały trafić do episkopatów 27 kwietnia 2020 r.
Redakcja Rorate Caeli podaje, że otrzymała pilną wiadomość od przyjaciół, wskazującą, iż papież przemawiał 24 maja w tej sprawie podczas spotkania z biskupami włoskimi. Spotkanie było zamknięte dla mediów.
To tam – dane pochodzą od „wielu źródeł z episkopatu Włoch” – papież zapowiedział „rychłą reformę na gorsze motu proprio Summorum Pontificum”.
„Z tego, co wiadomo, byłby to powrót do indultu – za uprzednią zgodą biskupa [na podstawie motu proprio Ecclesia Dei] lub Watykanu – ze wszystkim, co się z tym wiąże, to znaczy przywróceniem zakazu celebracji zgodnie z Mszałem św. Jana XXIII, tak liczne odmowy upoważnień i w praktyce spychanie do getta kapłanów oraz wiernych przywiązanych do starego obrzędu” – komentuje portal w poście z 25 maja br.
W swoim motu proprio z 2007 r. papież Benedykt XVI wyjaśnił, że Summorum Pontificum umożliwia kapłanom odprawianie Mszy świętej zgodnie z Mszałem z 1962 r. jako formy extraordinaria, czyli nadzwyczajnej obrządku rzymskiego. Dokument dodał, że Mszał opublikowany przez Pawła VI pozostanie forma ordinaria, czyli zwykłą formą rytu.
W zeszłorocznej ankiecie pytano biskupów np.: „Czy Twoim zdaniem są pozytywne bądź negatywne aspekty korzystania z formy nadzwyczajnej?” oraz: „W jaki sposób motu proprio Summorum Pontificum wpłynęło na życie seminariów (seminariów diecezjalnych) i innych domów formacyjnych?”.
Kwestionariusz zawierał również pytanie, czy forma nadzwyczajna odpowiada „prawdziwej potrzebie duszpasterskiej”, czy też jest „promowana przez jednego kapłana”.
Biskupów zapytano także, czy osobiście posługują się Mszałem z 1962 r. i poproszono ich o rady, jakich mogliby udzielić w sprawie formy nadzwyczajnej. Zapytano ich wreszcie, czy „w waszej diecezji forma zwyczajna przyjęła elementy formy nadzwyczajnej?”.
List wraz z ankietą w ubiegłym roku opublikował portal Rorate Caeli. Kardynał Ladaria napisał: „Trzynaście lat po opublikowaniu motu proprio Summorum Pontificum, wydanego przez papieża Benedykta XVI, Jego Świątobliwość Papież Franciszek pragnie być poinformowany o aktualnym zastosowaniu wyżej wymienionego dokumentu”. Odpowiedzi na ankietę miały być przesłane do Watykanu do 31 lipca 2020 r.
Joseph Shaw, przewodniczący Latin Mass Society of England and Wales, jeszcze w ubiegłym roku mówił Catholic News Agency, że spodziewa się „pozytywnych” odpowiedzi w kwestii nadzwyczajnej formy rytu.
W oświadczeniu dla redakcji CNA Shaw napisał: „Zakładając, że Kongregacja Nauki Wiary otrzyma w miarę kompletne odpowiedzi, porównanie raportów napisanych w 2010 i 2020 roku pokaże nie tylko stały wzrost liczby celebracji, ale także rosnącą integrację nadzwyczajnej formy w życiu Kościoła, co można w dużej mierze przypisać postawie samych biskupów”.
Swoim orzeczeniem prawnym Summorum Pontificum Benedykt XVI zniósł ograniczenia, jakie wprowadzono dla „starego” obrzędu, zezwalając na jego upowszechnienie ze względu na „ciągłe prośby wiernych”, w tym młodych ludzi, którzy zabiegali o upowszechnienie nadzwyczajnej formy Mszy celebrowanej przed reformami liturgicznymi Soboru Watykańskiego II. Dokument pozwolił na szersze wykorzystanie mszału Jana XXIII z 1962 r.
Brytyjski „The Tablet” – pismo tak zwanych katolików otwartych – ubolewał w zeszłym roku, że „od dawna toczy się debata na temat poziomu popytu na formy kultu sprzed Soboru Watykańskiego II i niewiele jest dowodów na jakiekolwiek zainteresowanie się nią, poza gorącymi punktami tradycjonalistycznymi w Europie, Ameryce Północnej i w niektórych częściach Ameryki Łacińskiej”.
Dodał – odnosząc się do postów na stronie Rorate Caeli – że „niektórzy wielbiciele starego rytu z niepokojem zareagowali na ankietę i przegląd”, pytając, czy „prawa i ciągłość tradycyjnego rytu łacińskiego” są obecnie zagrożone i czy wyniki mogą wskazywać na „poważne konsekwencje”.
W swoim motum proprio papież Benedykt XVI stwierdził, że kapłani powinni odpowiadać na prośby o dawny obrzęd „tam, gdzie trwale istnieje grupa wiernych przywiązanych do poprzedniej tradycji liturgicznej” i dawać kapłanom swobodę sprawowania go prywatnie.
„Katolicy otwarci” są krytyczni wobec tak zwanej starej Mszy, wskazują na ryzyko powstania dwóch obrzędów w Kościele. Przekonują, że „szkodzi to jedności kościelnej” opartej na zasadzie lex orandi, lex credendi – „norma modlitwy” jest „normą wiary”.
W 2007 roku Benedykt XVI bronił tradycyjnej Mszy i odpierał te zarzuty: „To, co poprzednie pokolenia uważały za święte, pozostaje święte i wielkie także dla nas i nie może być nagle całkowicie zabronione lub nawet uznane za szkodliwe” – pisał.
Innym argumentem przeciwników tradycyjnej formy rytu rzymskiego jest to, jakoby reprezentowała ona „eklezjologię klerykalną, która wyklucza świeckich i grozi przekształceniem liturgii w formę schematyczną”.
„The Tablet” sugeruje, iż papież Paweł VI miał liczyć, że upowszechni się tak zwana nowa Msza, a „stara” będzie odprawiana jedynie przez starszych lub schorowanych księży.
Tymczasem w liście „Zgromadzeni na Świętej Wieczerzy” przygotowanym przez Konferencję Episkopatu Polski na Wielki Czwartek w tym roku zwrócono uwagę m.in. na piękno liturgii w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego. Biskupi napisali, że „wielu młodych ludzi pociąga dziś taka dbałość o piękno celebracji eucharystycznej”.
Hierarchowie podczas 388. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski wskazywali na wagę i znaczenie Mszy świętej w życiu każdego wiernego.
Powołując się na słowa i nauczanie papieża Benedykta XVI oraz kardynała Roberta Saraha hierarchowie napisali: „Centrum liturgii stanowi Bóg, który, ukazując nam swe zbawcze dzieło, uświęca nas na drodze naszej codzienności”. Dodali, że „to poprzez nieustanną dbałość o liturgię, o jej piękno i szlachetność wielu z nas wchodziło na drogę kapłańskiego życia. Dziś także widać to w pewnej fascynacji liturgią sprawowaną w formie nadzwyczajnej. Niezaprzeczalny pozostaje fakt, że wielu młodych ludzi pociąga dziś taka dbałość o piękno celebracji eucharystycznej. Poszukują oni Chrystusa i pragną Go odkrywać w Kościele”.
I dalej: „Doświadczenia ostatnich lat pokazują, że młodzi potrzebują głębi życia duchowego i formacji zakorzenionej w liturgii. Ta wrażliwość musi być przez nas zauważona i rozwijana. Trzeba dziś na nowo odkryć wagę duszpasterstwa służby liturgicznej, które jest miejscem odkrywania piękna życia z Chrystusem, jak również miejscem dojrzewania do odkrywania i realizacji powołania” – brzmi fragment nawiązujący do celebracji Mszy świętej wszechczasów.
Źródła: rorate-caeli.blogspot.com, catholicnewsagency.com, thetablet.co.uk, PCh24.pl
AS