Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapłaci prawie 700 tys. złotych należności spółce Inżynieria Polska. Taki wyrok wydał w ostatnich dniach Sąd Okręgowy w Toruniu w związku z tym, że spółka jak dotąd nie otrzymała zapłaty za wykonane prace przy budowie autostrady A1. Konta GDDKiA zostaną zajęte przez komornika.
Spółka Inżynieria Polska była podwykonawcą irlandzkiej firmy SRB, wraz z którą wykonywała prace na czterech odcinkach autostrady A1. Łączna wartość kontraktów podpisanych przez firmę wynosi 27,6 mln zł. IP domaga się zapłaty blisko 10 mln zł. i zapewnia, że szykuje kolejne pozwy. Przedstawiciele firmy liczą, że nakaz zapłaty kolejnych 1,8 mln. zł otrzymają w przyszłym tygodniu.
Wesprzyj nas już teraz!
Wprawdzie płatnicze zaległości dotyczą firmy SRB, ale GDDKiA jest zmuszona zapłacić, jako że podpisała oświadczenie o solidarnej odpowiedzialności z irlandzkim wykonawcą. Odmawia ona jednak zapłaty, dopóki nie otrzyma sądowego nakazu. Twierdzi ona, że SRB zapewniła o spłaceniu własnych zobowiązań względem Inżynierii Polskiej. Polska spółka z kolei zaprzecza, jakoby otrzymała od Irlandczyków zaległe pieniądze, co więcej – jej zdaniem – GDDKiA pomimo tych sygnałów nadal przelewała pieniądze na konto SRB.
Oprócz pozwów Inżynierii Polskiej, GDDKiA czekają procesy wytaczane przez podwykonawców polskiej spółki, których roszczenia mają być równe roszczeniom IP. Ze swojej stromy firma zapewnia, że podwykonawcom zapłaci na początku grudnia.
GDDKiA procesuje się także oczywiście z samą spółką SRB, która nie tylko podała instytucję do sądu, ale także poskarżyła się Komisji Europejskiej. Chodzi o zerwany kontrakt na budowę autostrady A1. SRB żąda zapłaty 1 mld. zł za wykonane prace dodatkowe, oraz za prace zrealizowane, objęte kontraktem. W związku z tym Komisja Europejska zażądała parę dni temu od Polski raportu na temat realizacji programu budowy dróg w naszym kraju.
Iwona Sztąberek
Źródło: www.ekonomia24.pl