27 lutego 2024

Rząd w Warszawie „zachęca” do rezygnacji z aut. Przed nami nowe podatki i opłaty

(Fot. Pixabay)

„Ministerstwo Klimatu i Środowiska rozpoczęło pracę nad nowymi podatkami od samochodów”, alarmuje na łamach portalu Interia.pl Paweł Rygas.

 

Dziennikarz motoryzacyjny zwraca uwagę, że nowe podatki od samochodów to pokłosie „kamieni milowych” zawartych w Krajowym Planie Odbudowy, zaakceptowanym przez rząd PiS w 2022 roku. W dokumencie czytamy m.in. o stymulowaniu wzrostu „wykorzystania transportu przyjaznego dla środowiska”.

Wesprzyj nas już teraz!

W ramach realizacji tego zapisu podpisany przez Polskę dokument zakłada wprowadzenie dwóch nowych „mechanizmów” mających „zachęcić” kierowców do rezygnacji z własnego samochodu lub zakupienia auta elektrycznego. Chodzi o nową opłatę rejestracyjną i nowy podatek od posiadania pojazdu.

„Unijny dokument wyznacza też terminy ich wprowadzania. W przypadku jednorazowej, acz naliczanej przy każdej kolejnej rejestracji opłaty rejestracyjnej, ma to być IV kwartał bieżącego roku. Wprowadzenie cyklicznego, naliczanego co roku, podatku od posiadania samochodu przewidziano na II kwartał 2026 roku”, wskazuje publicysta.

Wszystko wskazuje jednak na to, że rząd w Warszawie przygotowuje również inne „zachęty” dla kierowców. W wywiadzie udzielonym niedawno dziennikowi „Rzeczpospolita” wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta stwierdził, iż chciałby… ograniczyć modę na SUV-y.

Będę proponował dodanie jeszcze jednego elementu, mianowicie wagi. Problem z dużymi SUV-ami narasta, SUV-izacja motoryzacji to bardzo złe zjawisko. Jeśli będzie można zmusić właścicieli tych samochodów do wzięcia, przynajmniej finansowo, większej odpowiedzialności za zajmowanie większej przestrzeni, to skłaniałbym się do tego, by to zrobić  – stwierdził Bolesta.

To jednak nie wszystko. Paweł Rygas zwraca uwagę, że w ubiegłym roku został stworzony algorytm, który automatycznie uzupełnił brakujące w CEPiK-u informacje dotyczące normy emisji spalin.

„Resort cyfryzacji tłumaczył swoje działanie koniecznością dostosowania CEPiK-u do nowych, obowiązujących od 21 sierpnia 2023 roku, przepisów pozwalających na udostępnianie danych z CEP gminom, które chcą wprowadzić na swoim terenie strefy czystego transportu. W kontekście nowych podatków od samochodów informacje o normach emisji spalin konkretnych pojazdów nabierają jednak zupełnie nowego znaczenia”, podsumowuje dziennikarz. 

Źródło: Interia.pl

TG

 

ELEKTROPUŁAPKA. Bez samochodu masz być szczęśliwy [CAŁY FILM]

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram