Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w Łomży premier Beata Szydło przedstawiła podpisaną właśnie przez ministrów infrastruktury i budownictwa, Andrzeja Adamczyka i Jerzego Szmita, umowę na realizację części polskiego odcinka międzynarodowego transportowego korytarza drogowego Via Baltica. To oznacza, że drogowcy mogą już ogłaszać pierwsze przetargi na budowę od wielu lat oczekiwanej drogi.
Transeuropejska trasa drogowa Via Baltica ma docelowo połączyć państwa nadbałtyckie z Warszawą i stolicami państw Europy Zachodniej. W ciągu drogi S61, której dotyczy podpisana właśnie umowa, Via Baltica w Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd do Rygi na Łotwie. Jako pierwszy będzie realizowany około 90-kilometrowy odcinek od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna.
Wesprzyj nas już teraz!
Budowę polskiego odcinka Via Baltica (między Warszawą a granicą z Litwą) planuje się już od roku 1986. 25 lat trwało ustalenie jej przebiegu. Rządy SLD a potem PiS chciały budować Via Baltica przez Białystok. 20 października 2009 roku rząd premiera Donalda Tuska dokonał zmiany przebiegu dróg ekspresowych w województwie podlaskim. Przebieg głównej drogi tranzytowej międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica zmieniono z S8 przez Białystok na S61 przez Łomżę.
W roku 2012 ten przebieg potwierdziła UE. Budowa polskiego odcinka międzynarodowej trasy Via Baltica, ma być w dużej mierze finansowana z tworzonego przez Komisję Europejską, tzw. instrumentu infrastrukturalnego Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę”. Via Baltica ma w Polsce powstać do roku 2020.
Adam Białous