Czy zakonnice mogą rządzić Kurią Rzymską? Papież Franciszek uznał, że tak – a zarazem nie. Leon XIV odziedziczył po nim spory bałagan. Co zrobi? Nad tym pytaniem zastanawia się na łamach włoskiej „La Nuova Bussola Quotidiana” Luisella Scrosati.
Papież Leon XIV mianował niedawno nową sekretarz w Dykasterii ds. Zakonów. Została nią s. Tiziana Merletti. Będzie pomagać w rządach innej siostrze zakonnej, bo z woli papieża Franciszka funkcję prefekta w tej Dykasterii sprawuje s. Simona Brambilla.
W czerwcu 2022 roku Franciszek ogłosił konstytucję „Praedicate Evangelium”, którą zreformował Kurię Rzymską. Odtąd kongregacje są dykasteriami – a na ich czele mogą stać osoby świeckie.
Wesprzyj nas już teraz!
Problem w tym, że choć Franciszek na początku tego roku oddał prefekturę Dykasterii ds. Zakonów w ręce s. Brambilli – dodał jej jeszcze kardynała Angelo Fernándeza Aritime w roli proprefekta.
Jak wskazuje Luisella Scrosati, to bardzo dziwne posunięcie. Wcześniej w roli proprefekta działał w Kurii Rzymskiej tylko abp Salvatore Fisichella, który kieruje Dykasterią ds. Ewangelizacji. Formalnie na czele tej Dykasterii stoi papież. Jako że z racji na inne obowiązki papież nie może nią de facto kierować, stąd właśnie powołanie proprefekta. W przypadku Dyksterii ds. Zakonów istnieje jednak rzeczywisty prefekt – jest nim właśnie s. Simona Brambilla. Dlaczego zatem Franciszek powołał proprefekta?
Według Luiselli Scrosati, można mówić o swego rodzaju „zakłopotaniu prawnym” ze strony Franciszka, wynikającym z faktu nadania przewodnictwa w Kurii Rzymskiej osobie, która nie ma święceń kapłańskich – czyli siostrze Brambilli. Scrosati przypomniała, że zgodnie z Kodeksem Prawa Kanonicznego (kan. 129 par. 1) do wykonywania władzy rządzenia w Kościele zdolni są ci, którzy otrzymali święcenia kapłańskie. Zgodnie z prawem świeccy mogą być współpracownikami wykonywania tej władzy.
Dotąd uznawano, że władzę rządzenia w Kurii Rzymskiej mogą sprawować tylko ci, którzy mają święcenia. Franciszek w ramach „Praedicate Evangelium” to jednak zmienił, uznając, że kurialna władza jurysdykcyjna nie zależy wcale od święceń kapłańskich, ale pochodzi bezpośrednio z najwyższej władzy jurysdykcyjnej papieża.
Według Scrosati potrzebne są w tej sprawie drobiazgowe rozróżnienia, odwołujące się zwłaszcza do konstytucji „Lumen gentium” II Soboru Watykańskiego, omawiającej zagadnienie związku władzy w Kościele z sakramentem święceń.
Źródło: lanuovabq.it
Pach