21 października 2014

Są z Azji, są kobietami, mają wykształcenie teologiczne. Chcą być bardziej widoczne w Kościele

(fot.norriuke/sxc.hu)

W Azji przybywa kobiet z wyksztalceniem teologicznym, które chciałby odgrywać większą rolę w Kościele. Podkreślają one, że papież Franciszek wezwał do otwarcia się na problemy kobiet i odzwierciedlenia kobiecego punktu widzenia w dokumentach kościelnych.  


12 lat temu utworzone zostało stowarzyszenie kobiet teologów  Ecclesia of Women in Asia. Kobiety co dwa lata spotykają się w danym kraju, by zaprezentować swoje badania nt. feminizmu, genderyzmu itp.

Wesprzyj nas już teraz!

 

Teolog Agnes Brazal, dyrektor Biura Badań i Publikacji oraz koordynator programu studiów podyplomowych w Saint Vincent School of Theology w Manili tłumaczy, że stowarzyszenie powstało w 2002 r. w Manili, tuż po konferencji synodalnej w Indiach z udziałem zaledwie czterech kobiet teologów. Jego celem jest odzwierciedlanie głosu katolickich kobiet-teologów w Kościele.

 

Kobiety liczą na to, że zgodnie z wezwaniem papieża Franciszka, biskupi pozwolą im wypowiadać się w ważnych kwestiach doktrynalnych. Już w tej chwili niektóre z nich doradzają hierarchom w poszczególnych krajach i biorą udział w sympozjach organizowanych przez struktury kościelne.

 

Stowarzyszenie Eclesia, w skład którego wchodzi 110 kobiet z wykształceniem teologicznym z tytułem doktora, wspiera badania z zakresu studiów kulturowych ze szczególnym uwzględnienia specyfiki azjatyckiej. Promuje dialog z innymi wyznaniami i eksponuje kwestię pomocy ubogim oraz zagadnienia feministyczne.

 

Teolożki z Azji chcą zmienić status kobiet w Kościele  i społeczeństwie. Zamierzają przekształcić patriarchalny Kościół w strukturę, w której „geniusz kobiecy” będzie odzwierciedlony w większym stopniu. Chcą – zgodnie z zachętą Franciszka – dzielić obowiązki duszpasterskie z księżmi.

 

Głównymi przedmiotami badawczymi teolożek azjatyckich są kwestie rosnącej przepaści między bogatymi i biednymi w kontekście globalnego kapitalizmu, wszechobecność cybertechnologii, zmiany klimatyczne i „sprawiedliwość ekologiczna”,  rewolucja seksualna i LGBTQ, nowe „formy rodziny” – matki samotnie wychowujące dzieci, mieszane małżeństwa, partnerstwa osób tej samej płci, antropologia teologiczna w świetle nowych ustaleń w neurologii; miasto w kontekście szybkiej urbanizacji, konflikty między grupami etnicznymi, dialog między religiami, kwestia większego udziału kobiet w Kościele i w społeczeństwie zgodnie z wezwaniem papieża Franciszka.

 

 

Źródło: ncronline.org., AS.

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 111 zł cel: 500 000 zł
6%
wybierz kwotę:
Wspieram