Minister edukacji Barbara Nowacka podpisała w czwartek projekty rozporządzeń w sprawie podstawy programowej przedmiotów: Edukacja zdrowotna i Edukacja obywatelska. Obydwa będą nauczane w szkołach od 1 września 2025 roku – podało na swojej stronie MEN, które w trakcie prezydenckiej kampanii wyborczej deklaruje dobrowolność udziału w obydwu przedmiotach. Obietnica jest z pewnością efektem licznych protestów społecznych przeciwko zawartych w podstawie programowych instruktażach swobodnego życia seksualnego.
Resort poinformował, że szczegółowy wymiar zajęć w poszczególnych klasach będzie określony w przygotowywanych przepisach. „Trwają końcowe prace nad projektem rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planach nauczania dla publicznych szkół. Projekt zostanie podpisany przez ministra jeszcze w marcu” – przeczytać można na stronie MEN.
Wesprzyj nas już teraz!
Z kolei, jak podało MEN, przedmiot Edukacja zdrowotna, który zastąpi przedmiot Wychowanie do życia w rodzinie, będzie realizowany począwszy od roku szkolnego 2025/2026 w szkołach podstawowych w klasach IV–VIII oraz w szkołach ponadpodstawowych: liceum ogólnokształcącym, technikum oraz branżowej szkole I stopnia.
„Głównym celem przedmiotu edukacja zdrowotna jest kształtowanie kompetencji uczniów związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia” – wyjaśnił resort.
Poinformował również, że wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności ujęte zostały w 11 działach tematycznych: wartości i postawy, zdrowie fizyczne, aktywność fizyczna, odżywianie, zdrowie psychiczne, zdrowie społeczne, dojrzewanie (tylko w szkołach podstawowych), zdrowie seksualne, zdrowie środowiskowe, internet i profilaktyka uzależnień, system ochrony zdrowia (tylko w szkołach ponadpodstawowych).
Istotnie, podstawa programowa w wersji dostępnej na stronach rządowych zawiera wiele pożytecznych treści odpowiadających na realne zapotrzebowanie. Jednak istotnym komponentem programu jest również edukacja seksualna według permisywnych, arcyszkodliwych wzorów rozpowszechnionych w państwach zachodnich, a zgodnych z ultraliberalnymi standardami Światowej Organizacji Zdrowia WHO. To po prostu instruktaże rozwiązłego życia płciowego, i to od najmłodszych lat. Tego rodzaju seksualizacja dzieci oznacza prezent dla przemysłów pornograficznego i aborcyjnego oraz lobby pedofilskiego.
MEN obiecuje: przedmioty nieobowiązkowe
Ministerstwo podkreśla, że zasady organizacji tych zajęć w poszczególnych klasach będą analogiczne do przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie.
„Przedmiot edukacja zdrowotna również będzie nieobowiązkowy tj. rodzice lub pełnoletni uczniowie będą mogli zgłosić dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału w tych zajęciach” – zaznaczyło MEN.
Zajęcia będą odbywać się w wymiarze 1 godziny tygodniowo przez cały rok szkolny.
Resort poinformował, że jeszcze w marcu zostanie skierowany do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. poz. 2102).
Wyjaśnił, że nauczycielem przedmiotu edukacja zdrowotna może być osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne, takie jak inni nauczyciele przedmiotów lub zajęć, tj. osoba, która ukończyła studia magisterskie w zakresie edukacji zdrowotnej i posiada przygotowanie pedagogiczne albo osoba, która ukończyła inne studia magisterskie, posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej.
Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem kwalifikacje do nauczania edukacji zdrowotnej będą posiadali także: nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie oraz nauczyciele psycholodzy, osoby, które ukończyły studia przygotowujące do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty, ratownika medycznego, albo studia w zakresie zdrowia publicznego i posiadają przygotowanie pedagogiczne. Przyjęto również, że zajęcia z przedmiotu edukacja zdrowotna będą mogły być prowadzone przez zespół dwóch lub więcej ww. nauczycieli.
MEN przewidziało darmowe studia podyplomowe dla nauczycieli, przygotowujące do nauczania edukacji zdrowotnej. Ośrodek Rozwoju Edukacji przygotuje również cyfrowe materiały edukacyjne (w tym scenariusze lekcji) do nauczania i uczenia się edukacji zdrowotnej, które będą opublikowane na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej przed nowym rokiem szkolnym.
Ministerstwo deklaruje, że głównym celem przedmiotu Edukacja obywatelska jest „przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym”. Twierdzi, iż przedmiot będzie „budował i wzmacniał postawy patriotyczne młodych ludzi oparte na poczuciu tożsamości i dumie z przynależności do wspólnoty, troski o małą i dużą Ojczyznę, poczuciu odpowiedzialności za jej kształt”. Wskazało także, iż przedmiot ma kształtować „otwartość i szacunek względem innych, empatię i solidarność z innymi oraz zaangażowanie na rzecz dobra wspólnego”.
Źródła: PAP, PCh24.pl
RoM
Tysiące protestów przeciwko deprawacji. Polacy nie chcą seksedukacji Nowackiej
TAK dla edukacji, NIE dla deprawacji! Kraków stanął w obronie polskiej szkoły [FOTOGALERIA]