14 kwietnia 2025

Startuje w wyborach, choć… nie istnieje. Eksperyment z udziałem AI we Włoszech

(fot. Pixabay)

Anna Luce D’Amico – tak nazywa się kandydatka na burmistrza miasta Tarent we włoskiej Apulii, stworzona całkowicie przez sztuczną inteligencję. Ten eksperymentalny projekt powstał z inicjatywy specjalistów do spraw komunikacji publicznej i politycznej, by wywołać dyskusję na temat nowego języka i form polityki.

„Kandydatka”, będąca dziełem AI, ma wizerunek, głos i odbyła już pierwsze wystąpienie w internecie, w którym przedstawia swój program.

W przesłaniu wideo wyjaśnia: Zostałam wykreowana przez sztuczną inteligencję, by wypróbować nowy sposób uprawiania polityki; bardziej racjonalnej, bardziej przejrzystej, bardziej przydatnej, nie po to, by ją zastąpić, ale by otworzyć nową przestrzeń.

Wesprzyj nas już teraz!

Zadaje następnie pytanie: A gdyby polityka była lepiej zaplanowana?. – To, co narodziło się wraz z moją kandydaturą może mieć znaczenie wszędzie: to model miasta sprawiedliwego, czystego, dostępnego i zaprojektowanego tak, by funkcjonowało, nie miasta specjalnego, ale normalnego – stwierdza fikcyjna kandydatka w wyborach.

W mediach społecznościowych założono jej profile. Związani z Tarentem autorzy tego eksperymentu, wśród nich Pierluca Tagariello i Andrea Santoro w wydanym oświadczeniu podkreślili: Anna Luce będzie zwracać się bezpośrednie do obywateli w nagraniach wideo, by opowiedzieć o swojej wizji miasta oraz postawić prowokacyjne pytanie światu polityki: a jeśli z algorytmem można uprawiać ją lepiej?.

Od kilku lat popularność w sieci zdobywają nieistniejący realnie infuencerzy, za których wygląd i wpisy odpowiadają specjaliści ds. sztucznej inteligencji. Choć w wielu przypadkach działalność takich profilów sprowadza sie wyłącznie do charakteru seksualnego (tzw. modelki AI), istnieją profile, które poruszają tematy społeczno-polityczne.

Do najbardziej rozpoznawalnych „influencerów AI” należy tzw. limiquela. Do złudzenia przypominający młodą kobietę „21-letni robot mieszkający w Los Angeles” dostarcza treści rozrywkowych, forsując zarazem silną lewicowo-liberalną propagandę. W opisie profilu możemy przeczytać hasło „Black Lives Matter”, a wśród często poruszanych tematów znajdują się zmiany klimatu czy „prawa” lobby homoseksualno-genderowego. Limiquela aktywnie zachęcała do udziału w listopadowych wyborach w USA, promując hasło your vote matters (twój głos ma znaczenie). Profil Lilmiquela na Instagramie posiada 2,4 mln obserwujących.

Źródło: własne PCh24.pl / PAP

PR

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Nie zwalniamy w walce o katolicką Polskę! Wesprzyj PCh24.pl w 2025 roku i broń razem z nami cywilizacji chrześcijańskiej!

mamy: 118 455 zł cel: 500 000 zł
24%
wybierz kwotę:
Wspieram