5 lipca 2024

STC w Warszawie dyskryminuje seniorów? RPO żąda wyjaśnień

(fot. Pixabay)

Niejasne brzmienie przepisów określających Strefę Czystego Transportu w Warszawie wzbudza wiele kontrowersji. Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się władz miejskich o wyjaśnienia, czy sztandarowy projekt ekologistów nie stanowi dyskryminacji osób po 70. roku życia.

Od 1 lipca w Warszawie obowiązuje strefa czystego transportu (SCT). Zgodnie z uchwałą rady Warszawy zakaz wjazdu do strefy czystego transportu nie obejmuje samochodu będącego najpóźniej od 31 grudnia 2023 r. własnością lub współwłasnością osoby fizycznej, która w 2023 r. ukończyła 70 lat.

Jak poinformował Zarząd Dróg Miejskich (ZDM), instytucja wydaje zezwolenia na wjazd do strefy czystego transprotu (STC) wszystkim, którzy w 2023 r. mieli ukończony 70. rok życia. Jednak Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca uwagę, że literalne brzmienie przepisu sugeruje, że z wyłączenia skorzystają wyłącznie mieszkańcy z rocznika 1953 r.

Wesprzyj nas już teraz!

„Literalna wykładnia tego przepisu prowadzi do wniosku, że z zakazu wyłączono pojazdy osób, które urodziły się w 1953 r., bowiem tylko te osoby ukończyły w 2023 r. 70. rok życia. Przy takim rozumieniu osoby, które w 2023 r. miały ukończone 71 lat i więcej nie mogłyby korzystać z przywileju wjazdu do strefy” – zauważa RPO w komunikacie.

„Strefa czystego transportu została ustanowiona na czas nieokreślony, co oznacza, że każdego roku pewna liczba właścicieli będzie kończyć 70. rok życia. Nie będą oni jednak zwolnieni z zakazu wjazdu do strefy, mimo że w latach następujących po 2023 r. będą w wieku 70. i więcej lat” – zauważa RPO. Podkreśla, że tego rodzaju zróżnicowanie uprawnień seniorów nie znajduje racjonalnego wytłumaczenia.

Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego Biura RPO Piotr Mierzejewski zwrócił się do dyrektora Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m.st. Warszawy Tamasa Dombi o wyjaśnienia.

W Warszawie od 1 lipca do strefy czystego transportu nie mogą wjechać pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniających normy euro 2 i pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat lub niespełniające normy euro 4.

PAPpap logo / oprac. PR

Pierwsza w Polsce strefa czystego transportu od poniedziałku zacznie działać w Warszawie. Co to oznacza dla kierowców?

Eko- fanatycy znów utrudniają życie Warszawiakom. Zablokowana Wisłostrada

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(3)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Bez Państwa pomocy nie uratujemy Polski przed planami antykatolickiego rządu! Wesprzyj nas w tej walce!

mamy: 186 827 zł cel: 300 000 zł
62%
wybierz kwotę:
Wspieram