Nowy szlak kolejowy łączący niemieckie Mannheim z chińskim miastem Xi’an został wytyczony z pominięciem terytorium państwa rosyjskiego, poinformował podlegający władzom CHRL portal China.org.cn. Połączenie przebiega na południe od Polski i ma charakter multimodalny.
Pierwszy transport towarów nową trasą zrealizowano 13 kwietnia. Szlak rozpoczyna się w Xi’an w środkowych Chinach, a następnie prowadzi przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne, Rumunię, Węgry, Słowację i Czechy do Mannheim w zachodniej części Niemiec. Długość połączenia wynosi około 11,3 tys. km.
„Ten szlak obejmuje kraje i regiony, które w przeszłości rzadko były obsługiwane przez pociągi towarowe Chiny-Europa. Otwiera to chińskim i międzynarodowym przedsiębiorstwom możliwość ekspansji na nowe rynki” – ocenił Yuan Xiaojun, dyrektor generalny spółki Xi’an Free Trade Port Construction and Operation.
Wesprzyj nas już teraz!
Zdaniem indyjskiego dziennika „The Economic Times” uruchomienie w ramach strategicznego chińskiego projektu Pas i Szlak połączenia, które omija Rosję, może negatywnie wpłynąć na przyszłe wspólne projekty infrastrukturalne obu państw.
Chiny należą do grona najbliższych sojuszników Rosji na arenie międzynarodowej i sprzeciwiają się zachodnim sankcjom nałożonym na ten kraj w odpowiedzi na agresję Kremla na Ukrainę. Niemniej, Pekin nie zdecydował się dotąd na bezpośrednie ekonomiczne i militarne wsparcie Moskwy.
Multimodalne (wykorzystujące połączenia kolejowe i morskie) korytarze transportowe Chiny-Europa są rozbudowywane od 2013 roku. Jest to nie tylko przedsięwzięcie ekonomiczne, ale też projekt geopolityczny, bezpośrednio wspierany przez władze Chin i służący umacnianiu wpływów Pekinu m.in. w krajach Azji Centralnej i Południowego Kaukazu.
(PAP)/ oprac. FA