16 lipca 2025

Strefa Czystego „Absurdu” w Krakowie. Problem goni problem – panuje totalny chaos

(Fot. Pixabay)

Choć tzw. Strefa Czystego Transportu ma działać w Krakowie już od stycznia, ratusz jest kompletnie nieprzygotowany do wdrożenia rozwiązania – donoszą lokalne media. Nie powołano odpowiedniego zespołu wdrożeniowego, nie przetestowano systemu informatycznego, a nawet… nie rozpisano jeszcze przetargu na ulotki, które mają trafić do wszystkich mieszkańców.

Zgodnie z nowymi przepisami, w obręb strefy obejmującej całe miasto (do IV obwodnicy) nie wjadą samochody wyposażone w silniki benzynowe nie spełniające normy Euro 4 (roczniki od 2005 włącznie). W przypadku silników diesla, dopuszczalna norma zaczyna się od Euro 6 (rocznik 2014 włącznie). Podobne ograniczenia obowiązują również w przypadku samochodów dostawczych.

Osoby spoza Krakowa, posiadające „niedopuszczalne” samochody, będą mogły wjechać w granicę Strefy po uiszczeniu dodatkowej opłaty. Stawka godzinowa wynosi 2,50 zł, stawka dobowa natomiast – 5 zł. Można będzie wykupić jeszcze abonament miesięczny za 100 zł. Z każdym rokiem jednak stawki będą rosnąć. Przykładowo, w 2028 r. kierowcom z podkrakowskich gmin przyjdzie zapłacić aż 500 zł miesięcznego abonamentu.  

Wesprzyj nas już teraz!

Z kolei bezterminowe zwolnienia będą przysługiwać wszystkim mieszkańcom Krakowa (oraz płacącym podatki w mieście) pod warunkiem wcześniejszej rejestracji pojazdu w systemie ZTP.

Jak się jednak okazuje, obecnie rejestracja pojazdu jest niemożliwa. Jak informuje portal lovekrakow.pl, Zespół Transportu Publicznego, odpowiedzialny za przyjmowanie wniosków, nie powołał nawet zespołu roboczego, który koordynowałby proces wdrożenia strefy. Rzecznik prasowy urzędu miasta nie komentuje, dlaczego tego nie zrobiono.

Nie wiadomo też, ilu urzędników będzie potrzebnych do obsługi wniosków o wyjątki. Miasto przewiduje, że „pod koniec roku i na początku przyszłego” zaangażowanych będzie wielu pracowników różnych wydziałów i jednostek.

Nie działa również system informatyczny obsługujący STC. Obecny system jest dostosowany do poprzedniej wersji ustawy, pozbawiony aktualizacji do obowiązujących przepisów.

Co więcej, nie rozpisano jeszcze przetargu na organizację akcji informacyjnej dla mieszkańców miasta. Zgodnie z zapisami uchwały, do krakowskich gospodarstw domowych oraz firm ma trafić informacyjna ulotka. Do poinformowania są tysiące punktów adresowych: mieszkańcy, jednoosobowe działalności, firmy.

Strefa Czystego Transportu zacznie obowiązywać w Krakowie już od 1 stycznia 2026 r.

Źródło: lovekrakow.pl / własne PCh24.pl

PR

Spojrzycie ludziom w oczy? Prezes Fundacji Wolność i Własność mocno do radnych o wprowadzeniu SCT

Mec. Dziurzyński: SCT odbiera tysiącom kierowców prawo wjazdu do Krakowa

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Zatrzymaj ideologiczną rewolucję. Twoje wsparcie to głos za Polską chrześcijańską!

mamy: 236 915 zł cel: 500 000 zł
47%
wybierz kwotę:
Wspieram