Władze Krakowa nie składają broni i uparcie dążą do wprowadzenia w centrum miasta Strefy Czystego Transportu. Pierwsza taka próba okazała się farsą. Pomysł jednak powraca i za rok – 24 grudnia 2022 – ekoszaleństwo ma powrócić z całą mocą.
Tym razem próba wprowadzenia STC ma się udać, bo zmianie uległy przepisy, a włodarze są mądrzejsi o dotychczasowe doświadczenia. I tak oto Kraków w obrębie II obwodnicy ma stać się wkrótce „czysty”. W praktyce oznacza to zakaz wjazdu do ścisłego centrum dla (najpewniej) samochodów z silnikami diesla, które nie spełniają co najmniej normy Euro6 oraz dla samochodów benzynowych z normą niższą niż Euro4. Szczegóły dotyczące zasad funkcjonowania STC nie są jeszcze znane i będą poddawane konsultacjom.
Plany generalnie są takie, by za rok we Wigilię wprowadzić pilotażowo czystą strefę w obrębie II obwodnicy. Potem strefa miałaby być rozszerzana. Docelowo mowa nawet o granicy na IV obwodnicy (czyli w zasadzie o całym terenie miasta). Tego rodzaju decyzje, to jednak kwestia kilku kolejnych lat (2026).
Wesprzyj nas już teraz!
Władze chcą dać mieszkańcom czas na dostosowanie się do nowych warunków (pojazdy mieszkańców strefy najpewniej zostaną potraktowane ulgowo). Poszukiwane są też pomysły jak przekonać kierowców do zmiany pojazdów na nowsze. Mowa o systemie dopłat (choć w mieście brak na to funduszy) i innych systemach zachęt. Władze miasta twierdzą, że przeprowadzono w tej sprawie sondaż. Wynika z niego, że Krakowianie byliby gotowi przyjąć – jako alternatywę dla starego samochodu – dofinasowanie na zakup… roweru elektrycznego lub sfinansowanie biletu komunikacji miejskiej na dwa lata.
Zanim jednak zmiany nastąpią, odbędą się konsultacje i akcja informacyjna. W planach jest też akcja monitoringu spalin samochodów poruszających się po krakowskich drogach. Tu na celownik wzięci będą prywatni przewoźnicy, dysponujący starszym taborem – w planach jest tez przygotowanie dla nich rozwiązań ułatwiających decyzję o zmianie pojazdów na mniej emisyjne.
Wedle planów władz miasta, decyzja o wytyczeniu STC miałaby zapaść najpóźniej po wakacjach.
Źródło: „Gazeta Wyborcza. Kraków”
MA