21 listopada 2024

Strefy Czystego Transportu będą obowiązkowe. Sejm przegłosował ustawę o elektromobilności

Ustanowienie klimatystycznych Stref Czystego Transportu będzie obowiązkowe w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, które nie spełniają norm jakości powietrza. Samorządy będą również zmuszone do zakupu elektrycznych autobusów, a administracja państwowa do zakupu „zeromisyjnych” samochodów – wynika z przegłosowanej ustawy o elektromobilności.

Podczas czwartkowego głosowania w Sejmie, posłowie przyjęli w całości projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw. W głosowaniu za przyjęciem całego projektu bez zgłoszonych wcześniej poprawek zagłosowała większość sejmowa stosunkiem głosów 242 do 202. Żaden z posłów się nie wstrzymał, a 16 z nich nie wzięło udziału w głosowaniu. Przeciwko projektowi ustawy byli posłowie Prawa i Sprawiedliwości oraz Konfederacji, a także koła poselskiego Republikanie.

Ustawa w swoich zapisach zawiera regulacje dotyczące ustanawiania tzw. stref czystego transportu, które można nazwać również strefami wykluczenia. Wynika bowiem z nich, że Polacy poruszający się nieco starszymi autami, będą pozbawieni prawa do swobodnego poruszania się w obszarze stref. Jak wielokrotnie wskazywali eksperci Ruchu Społecznego Nie Oddamy Miasta, to wykluczenie dosięgnie mieszkańców biedniejszych, starszych i często potrzebujących pomocy medycznej lub socjalnej, których nie stać na zakup drogich aut elektrycznych.

Wesprzyj nas już teraz!

„Koalicja Tuska przegłosowała właśnie ustawę nakładającą obowiązek tworzenia stref zakazu wjazdu starszych samochodów w dużej części polskich miast. Skończyły się „zachęty” i „decyzje w rękach samorządów”. Krucjata antysamochodowa wchodzi w fazę zakazów i otwartego przymusu. Dla wielu mniej zamożnych Polaków oznacza to brak możliwości dojazdu własnym autem do centrów miast i pogłębienie problemu wykluczenia komunikacyjnego” – napisał Michał Wawer, poseł Konfederacji.

Warto odnotować, że zapisy ustawy w sejmowych komisjach infrastruktury oraz samorządu terytorialnego zostały minimalnie zmienione z niewielką korzyścią dla samorządów. Okazuje się bowiem, że samorządowcy będą zmuszeni do posiadania w swojej flocie autobusowej nie 30 proc. autobusów elektrycznych a 22 proc. Do tego od 2026 roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły kupować tylko wyłącznie autobusy „zeroemisyjne”. Jak wskazują eksperci, każdy z takich pojazdów elektrycznych jest trzykrotnie droższy od tradycyjnego autobusu spalinowego.

Poprawki złożone przez posłów Prawa i Sprawiedliwości czy koła poselskiego Republikanie zostały odrzucone. Także wniosek posłów Konfederacji o całkowite odrzucenie projektu w drugim czytaniu został odrzucony przez sejmową większość.

Należy podkreślić również, że w najbliższym czasie może nastąpić zasotrzenie norm jakości powietrza. Będzie to oznaczało, że liczba miast z obowiązkowymi Strefami Czystego Transportu radykalnie wzrośnie i nie będzie już problemem mieszkańców Warszawy, Krakowa, Wrocławia czy Katowic, ale równie innych dużych miast. Więcej o sprawie TUTAJ.

Ruch Społeczny Nie Oddamy Miasta uruchomił też petycję do posłów, w której apeluje o odrzucenie projektu. Petycję można podpisać TUTAJ.

 

Źródło: sejm.gov.pl, PCh24.pl

WMa

Będą obowiązkowe Strefy Czystego Transportu? Rządowy projekt wrócił do komisji sejmowej

 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 111 zł cel: 500 000 zł
6%
wybierz kwotę:
Wspieram