Już 7 kwietnia 2024 roku w całej Polsce odbędą się wybory samorządowe. A to oznacza m.in. walkę o fotele prezydenckie dużych miast. Warto zatem wiedzieć co zamierzają kandydaci do objęcia sterów po zmianie władzy. A jako, że ostatnie miesiące stanęły pod znakiem walki ze Strefami Czystego Transportu i kierowcami, warto zweryfikować poglądy kandydatów na ten temat. Kto i jak będzie rządził w Krakowie – mieście, które od lat próbuje gnębić mieszkańców kolejnymi pomysłami na SCT, a za rządów Jacka Majchrowskiego chciało być pionierem „zrównoważonej mobilności”.
W Krakowie o fotel prezydenta miasta walczy aktualnie jeszcze siedmiu kandydatów. Na listach znajdzie się jednak dziewięć nazwisk (dwóch kandydatów wycofało się – oddanie na nich głosu, będzie uznane za głos nieważny).
Sprawdźmy więc co o polityce transportowej miasta mówią pozostali w grze kandydaci? (kolejność alfabetyczna)
Wesprzyj nas już teraz!
Konrad Berkowicz – KWW Konfederacja i Bezpartyjni Samorządowcy
Trzeba wykorzystać siedem istniejących linii kolejowych do stworzenia kolejowego „metra” naziemnego, które łączyłoby wszystkie dzielnice Krakowa z centrum miasta oraz podmiejskimi miejscowościami.
Wprowadzenie zasady, że każda likwidacja miejsca parkingowego musi być poprzedzona stworzeniem nowego. Instalacja czujników na miejscach parkingowych, dzięki którym można by było sprawdzać, które miejsca są wolne. To zlikwiduje krążenie w poszukiwaniu miejsca parkingowego, a więc tworzenie zatorów i dodatkową emisję spalin. Budowa parkingów kubaturowych i smart parkingów. Budowa brakujących przystanków komunikacja miejskiej. Słowem: sprawna komunikacja miejska i Kraków przyjazny kierowcom.
Łukasz Gibała – KWW Łukasza Gibały – Kraków dla Mieszkańców
Planujemy rozpoczęcie budowy pierwszej linii metra oraz konsultacji w sprawie drugiej nitki, prowadzącej z Alej Trzech Wieszczów przez Kapelankę do Ruczaju i Klinów. Chcemy także zintensyfikować i przyspieszyć budowę nowych torowisk tramwajowych – w ciągu pięciu lat chcemy wybudować trasy do Azorów i Chełmońskiego, do Złocienia, Rżąki oraz do nowego przystanku kolejowego SKA przy os. Piastów.
Nowe torowiska będziemy budować z dużą ilością zieleni, bez morza ekranów akustycznych i z zastosowaniem technologii eliminującej hałas. W planach mamy także likwidację „białych plam transportowych” na mapie Krakowa poprzez uruchomienie nowych linii autobusowych, m.in. do rejonu ulic Bochenka, Starego Dębu, Tetmajera, czy Stelmachów.
Suma tych wszystkich rozwiązań sprawi, że komunikacja miejska stanie się atrakcyjną alternatywą dla własnego samochodu, co pozwoli zmniejszyć korki. Równolegle będziemy modernizować istniejącą infrastrukturę drogową i pieszą, a także przyspieszymy realizację programu budowy nowych chodników.
Adam Hareńczyk – KWW Zjednoczeni dla Krakowa
Na tym polu zaniedbania są ogromne i jedna kadencja nie wystarczy, by rozwiązać problem. To będzie proces długofalowy. Po pierwsze, trzeba zrezygnować z planów wprowadzenia strefy czystego transportu, która podzieli społeczeństwo na bogatych i biedniejszych. Takiego podziału nie wprowadzałaby strefa ograniczonego ruchu, do której wjeżdżać mogą np. tylko pojazdy uprzywilejowane, komunikacji miejskiej, taksówki.
Buspasy powodują jeszcze większe korki, tak jak przystanki autobusowe bez zatok.
Jeżdżę po mieście i obserwuję ten chaos, za który odpowiada dyrektor Zarząd Transportu Publicznego Łukasz Franek, za którym stoi wiceprezydent Andrzej Kulig.
Potrzebna jest budowa parkingów park and ride zwłaszcza przy pętlach tramwajowych czy autobusowych.
Łukasz Kmita – kandydat Prawa i Sprawiedliwości
Po pierwsze wprowadzimy w centrum miasta bezpłatną komunikację dla mieszkańców i obniżymy cenę biletów jednorazowych. Po drugie zbudujemy większą liczbę parkingów – zarówno dla mieszkańców, jak i osób przyjeżdżających z krakowskiego obwarzanka – tak aby zachęcić ich do pozostawienia samochodu i skorzystania z transportu miejskiego. Priorytetem będzie także przystąpienie do budowy linii szybkiego tramwaju na Azory, Kliny, osiedle Złocień i w kierunku Rżąki oraz zintegrowanie miejskiej komunikacji zbiorowej z koleją. To dziś niewykorzystany potencjał.
Jestem także za budową metra, ale jak wszyscy wiemy będzie ona trwała dekadę i będzie bardzo kosztowna. Będę również kontynuował działania zmierzające do budowy czterech ważnych tras w Krakowie: Pychowickiej i Zwierzynieckiej oraz Nowobagrowej i Ciepłowniczej – tak aby usprawnić ruch między dzielnicami. Inwestycje te będą szeroko konsultowane z mieszkańcami, aby uwzględniać najlepsze dla społeczności lokalnej i natury warianty.
Rafał Komarewicz – KWW Rafała Komarewicza Kraków Trzecia Droga
Wybudujemy metro, ale to inwestycja, która będzie realizowana kilka lat. Dlatego należy postawić na transport szynowy. Ostatnie inwestycje kolejowe pokazują, że SKA w Krakowie sprawdza się. To doskonały sposób na pokonanie korków w mieście już dzisiaj. Potrzebne są nowe przystanki i nowe linie. I na tym musimy się skoncentrować. Musimy też przełamać niemoc miasta w budowaniu parkingów park and ride przy węzłach komunikacyjnych. Będziemy zwiększać dostępność transportu publicznego.
Andrzej Kulig – KWW Andrzeja Kuliga „Ku przyszłości” – z poparciem obecnego prezydenta miasta, Jacka Majchrowskiego oraz Polskiego Stronnictwa Ludowego
Przede wszystkim jesteśmy już prawie gotowi do rozpoczęcia budowy metra. Niebawem będzie decyzja środowiskowa w sprawie kluczowego, całkowicie tunelowego, pierwszego odcinka linii metra od ronda Młyńskiego do ul. Piastowskiej. Będzie drążony metodą górniczą, tak by w czasie prac nie sparaliżować ruchu w centrum miasta. Mamy już zabezpieczone miejsce, gdzie powstanie komora startowa, czyli gdzie specjalna maszyna rozpocznie drążenie tunelu. Moim zadaniem, jako prezydenta Krakowa, będzie jak najszybsze doprowadzenie do wyboru firmy, która finalnie zaprojektuje ten pierwszy odcinek metra.
Rozbudowa sieci tramwajowej: na Azory, z Małego Płaszowa na os. Złocień, a także z Prokocimia na os. Rżąka, i nowe linie autobusowe, które zapewnią komunikację we wszystkich dzielnicach miasta. Zwiększenie liczby kursów autobusowych w miejsca wykluczone komunikacyjnie. Doposażenie taboru MPK w odpowiedni tabor. Zadaszone, bezpieczne przystanki autobusowe i tramwajowe.
Aleksander Miszalski – KWW Koalicji Obywatelskiej. Ma poparcie Nowej Lewicy
Transport miejski nie może być ofiarą cięć i oszczędności. Rozwój sieci transportowej będzie się odbywał w pełnej współpracy z mieszkańcami miasta. Stawiamy na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym, przystanek blisko domu dla każdego (500 m), dostosowanie transportu do osób z ograniczeniami ruchowymi, bilet roczny dla studentów za 365 zł, Metropolitalna Karta Krakowska – wspólny bilet, harmonogram inwestycji rowerowych, metro dla Krakowa.
Źródło: PAP/Oprac. MA
„Strefy Czystego Absurdu”. Wyjątkowa konferencja w Krakowie!