4 października 2016

Św. Franciszek był muzycznym tradycjonalistą. Nie hipisem z gitarą!

(fot. frg. Giovanni Bellini - Ekstaza św. Franciszka)

Coraz więcej badaczy obala twierdzenia o św. Franciszku jako o protoplaście współczesnego pacyfisty, ekologisty czy teologicznego modernisty. Okazuje się, że święty z Asyżu był w gruncie rzeczy tradycjonalistą także w dziedzinie muzyki i Mszy św. Dbał o ich godność, a nawet o splendor. Wbrew obiegowym sądom w niczym nie przypominał hipisa z gitarą. Zdaniem amerykańskiego muzykologa porównać go można raczej do współczesnych tradycjonalistów liturgicznych.


Zdaniem muzykologa z Franciszkańskiego Uniwersytetu Steubenville w stanie Ohio św. Franciszek po swoim nawróceniu nie przypominał w niczym kochającego gitarę hipisa. Według Nicolasa Willa o takim podobieństwie można mówić jedynie w odniesieniu do jego młodości, gdy późniejszy święty lubował się w sprawach świata. Opiewał wówczas ziemskie rozkosze na lutni, a więc instrumencie przypominającym gitarę – przypomina rozmówca Trent’a Beattie.

Wesprzyj nas już teraz!

 

Choć po nawróceniu nie wyrzekł się miłości do muzyki, to wykonywane przezeń utwory miały już charakter religijny, a nie świecki. W swojej „działalności duszpasterskiej” wykorzystywał swój piękny głos do śpiewania włoskich hymnów pobożnościowych – laudesów.

 

Jak podkreśla muzykolog, błędne jest popularne przekonanie o zubażaniu liturgii przez św. Franciszka. Przeciwnie, święty z Asyżu i jego następcy dbali o godny charakter liturgii, a wręcz jej splendor. Dowodzą tego przykłady z historii, jak choćby zatrudnienie przez XIII-wiecznych franciszkanów organisty. Organy piszczałkowe nie były wówczas rozpowszechnione w Kościele katolickim, a opłacenie muzyka stanowiło przejaw troski o uroczysty charakter liturgii.

 

Warto podkreślić, że św. Franciszek i jego naśladowcy znali liturgię w rycie rzymskim, różniącym się nieco od formy z 1962 r. jednak posiadającej jej główne elementy. Św. Franciszek uczestniczył we Mszach po łacinie, z chorałem gregoriańskim (w przypadku Mszy uroczystych) i odprawianych przodem do ołtarza. Akceptował tę praktykę, zamiast promować jakieś liturgiczne nowości.

 

Jak podkreśla muzykolog, chociaż franciszkański wkład w muzykę kościelną jest mniej znaczący, niż benedyktynów czy dominikanów, to także on ma znaczący charakter. Dobry przykład to utwór Stabat Mater Dolorosa przypisywany franciszkanowi Jacopone da Todi. Pieśń ta została w XVIII wieku dodana do Mszału na święto Siedmiu Boleści Najświętszej Maryi Panny, a także do nabożeństwa drogi krzyżowej. Z kolei Tomasz z Celano uznawany jest za autora Dies Irae, pomimo, że pieśń ta istniała już przed nim.

 

Zniekształcanie dziedzictwa św. Franciszka, podobnie jak i innych świętych jest niewątpliwie na rękę progresistom. Dzięki temu zamiast zwalczać kult popularnych świętych mogą go wykorzystywać do swoich celów. Problem ten dotyczy historii wielu świętych, a nawet ich wizerunków – często nadmiernie przesłodzonych i „delikatnych”. Tak zwana „biała herezja”, używając określenia prof. Plinio Correa de Oliveiry prowadzi do zapomnienia o wojującym charakterze Kościoła i sprowadzenia wiary do w sentymentalizmu. W żadnym chyba przypadku wizerunek świętego nie został zniekształcony tak mocno, jak u św. Franciszka. Dlatego też publikacja wywiadu z prof. Nicolasem Will’em to bardzo ważny krok ku odkryciu prawdziwego oblicza świętego z Asyżu.

 

 

Źródło: ncregister.com

mjend

 

 

 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram