Krytycy nowego dokumentu papieża Franciszka na temat reformy Kurii Rzymskiej uważają, że niektóre ze zmian mogą doprowadzić do zrewolucjonizowania kościelnego rozumienia hierarchiczne władzy zarządzania, ostrzega Edward Pentin.
Amerykański publicysta i watykanista, Edward Pentin, wziął pod lupę konstytucję apostolską Praedicate evangelium, którą papież nieoczekiwanie ogłosił w marcu tego roku. Dokument reformuje Kurię Rzymską; jak wskazuje Pentin, w teorii zmiany mają wesprzeć misję ewangelizacyjną Kościoła, ale wielu komentatorów wskazuje, że główne reformy są podbudowane słabą wiedzą teologiczną, prawnokanoniczną i eklezjologiczną, co może mieć poważne konsekwencje dla Kościoła.
Jak przypomina Pentin, nacisk, jaki w ostatnich latach kładziono na reformę Kurii Rzymskiej, wynika w dużej mierze z ostatnich skandali finansowych i biurokratycznych, przede wszystkim z afery Vatileaks z 2012 roku. Wówczas do prasy wypłynęły wewnętrzne watykańskie dokumenty dotyczące spraw korupcyjnych, malwersacji finansowych oraz wysiłków na rzecz wytworzenia większej przejrzystości finansów.
Wesprzyj nas już teraz!
Według kardynała Gerharda Müllera, którego Pentin cytuje, nie istniała w ogóle potrzeba zastępowania poprzedniej konstytucji stanowiącej o kształcie Kurii Rzymskiej, Pastor bonus. Większość skandali osobowych i finansowych była związana nie tyle z samą Kurią, co raczej ze świeckimi organami Państwa Watykańskiego. Purpurat obawia się, że po Praedicate evangelium Kuria Rzymska stanie się czysto świeckim aparatem administracyjnym Kościoła. Jedną z przyczyn takiego rozwoju spraw może być decyzja papieża, zgodnie z którą na czele urzędów kurialnych będą mogły stać osoby świeckie.
Z kolei według o. Piusa Pietrzyka, profesora prawa kanonicznego z Papieskiego Wydziału Niepokalanego Poczęcia w Waszyngtonie, postawienie na czele urzędów kurialnych osób świeckich jest wprost sprzeczne z nauczaniem II Soboru Watykańskiego. Dominikanin powiedział Pentinowi, że zmiana ta opiera się na twierdzeniu, że władza urzędników kurialnych pochodzi wyłącznie od papieża i nie ma żadnego związku ze święceniami. O. Pietrzyk uważa, że Praedicate evangelium de facto niszczy związek pomiędzy sakrą biskupią a potrójną zasadą władzy biskupa – nauczania, uświęcenia i zarządzania. W podobnym tonie wypowiedział się ks. Gerald Murray, kanonista z Nowego Jorku; w jego ocenie Praedicate evangelium osłabia rolę biskupa. – Ta zmiana jest rewolucją w kościelnym rozumieniu władzy rządzenia – powiedział. Jak podkreślił z kolei ks. Charles Pope, kapłan z Waszyngtonu, osoby świeckie mogą zarządzać kościelnymi urzędami, ale byłoby niezwykle niepokojące, gdyby to właśnie świeccy otrzymali nadzór nad takimi dykasteriami Kurii jak te, które zajmują się liturgią czy doktryną. Według ks. Pope’a taki model przypominałby raczej niemiecką Drogę Synodalną, która, jak wiadomo, jest pełna heretyckich i schizmatyckich elementów.
Póki co jest otwarte, na czele jakich dykasterii postawieni zostaną świeccy. Być może stanie się tak jedynie w przypadku kilku urzędów związanych raczej z pracą społeczną czy tematyką rodziny.
Źródło: ncregister.com
Pach