Pod koniec maja w Rzymie odbyło się spotkanie biskupów z Niemiec, Szwajcarii i Francji. Udział wzięli w nim wybrani teologowie i dziennikarze – wszystko w ramach przygotowań do zbliżającej się sesji synodu. Oficjalnie, uczestnicy „pogłębiali teologicznie” kwestie sporne.
Głównymi promotorami tej inicjatywy byli progresywni Niemcy: kardynał Reinard Marx, biskup Heiner Koch oraz biskup Franz-Josef Bode. Wezmą oni udział w najbliższej sesji synodu. Kilka dni temu w Internecie – między innymi na stronie niemieckiego Episkopatu – zaprezentowano oficjalny tekst wystąpień wygłoszonych w trakcie „konferencji”. Dokument liczy 180 stron.
Wesprzyj nas już teraz!
Spotkanie zorganizowano pod hasłem „Powołanie i misja rodziny we współczesnym Kościele i świecie”. Debatę ujęto w trzy bloki tematyczne: „Katolicka hermeneutyka biblijna”, „Teologia miłości” oraz „Teologia biografii”. Zasadniczo celem spotkania miało być „teologiczne pogłębienie” spornych kwestii przed nadchodzącym synodem.
Uczestnicy proponowali przede wszystkim nowe podejście do „przebaczenia”. Przebaczenie jest bowiem podstawowym wymiarem przesłania chrześcijańskiego i z tego powodu droga przebaczenia ma być dostępna „dla wszystkich ludzi we wszystkich sytuacjach życiowych”. Fakt, że rozwodnicy żyjący w grzechu ciężkim nie posiadają możliwości uzyskania takiego „przebaczenia” ma być „ślepą uliczką”. Pod hasłem „wszystkie sytuacje życiowe” oprócz aktywnych seksualnie rozwodników żyjących w nowych związkach uczestnicy debaty rozumieli także „stabilne jednopłciowe związki partnerskie”.
Jezuita i teolog moralny Alain Thomasset w swoim wystąpieniu zajął się tematyką antykoncepcji. W jego ocenie działania małżonków w zakresie antykoncepcji powinny być postrzegane jako „subiektywnie” dopuszczalne, o ile tylko para pozostaje otwarta na przyjęcie życia w ramach „odpowiedzialnego rodzicielstwa”.
Dyskutanci zwracali ponadto uwagę na konieczność wypracowania „lepszej” hermeneutyki biblijnej, tak, by istotnie zrozumieć „wolę Jezusa i intencję jego wypowiedzi”. Ma to być, jak czytamy w dokumencie, niezwykle istotnie w związku z moralną oceną indywidualnych zachowań na tle biografii danego człowieka. Przykładowo, kolejny związek zawarty przez rozwodnika miałby być postrzegany jako „nowa próba” i chęć uniknięcia dawniejszych błędów.
Uczestnicy debaty podkreślali zarazem, że nie można „relatywizować sakramentów”, bo byłoby to „drogą bez wyjścia”. Twierdzili, że należy unikać… „upraszczających kompromisów”!
Źródło: katholisch.de
pach