30 sierpnia 2024

TK zawiesił rozporządzenie ograniczające lekcje religii. Ordo Iuris wyjaśnia jak teraz wygląda sprawa organizacji katechezy

(PCh24.pl)

Trybunał Konstytucyjny wydał postanowienie zabezpieczające, które zawiesza stosowanie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej ograniczającego lekcje religii i etyki w szkołach. Instytut Ordo Iuris wskazuje, że tworzenie łączonych grup składających się z uczniów w różnym wieku i realizujących program nauczania właściwy dla różnych klas może naruszać konstytucyjną wolności sumienia i religii oraz prawa rodziców do wychowywania moralnego i religijnego dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Taka praktyka jest także niezgodna z celami i przepisami Prawa oświatowego.

 Trybunał Konstytucyjny, w odpowiedzi na wniosek Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego z 26 sierpnia 2024 r. (BSA III.4011.1.2024) o zbadanie zgodności z Konstytucją RP wspomnianego rozporządzenia, (Dz. U.  poz. 1158) wydał postanowienie zabezpieczające, które zawiesza stosowanie tego aktu prawnego.

Oznacza to, że od 1 września 2024 r. w dalszym ciągu należy stosować § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 983) w dotychczasowym brzmieniu. Określa ono, że przedszkole i szkoła mają obowiązek zorganizowania lekcji religii dla grupy nie mniejszej niż siedmiu uczniów danej klasy lub oddziału (wychowanków grupy przedszkolnej). Tworzenie grup międzyoddziałowych lub międzyklasowych w dalszym ciągu będzie mogło mieć zatem miejsce wyłącznie w sytuacji, w której w każdej z łączonych klas lub oddziałów znajduje się mniej niż 7 uczniów uczęszczających na religię.

Wesprzyj nas już teraz!

Nie należy zatem tworzyć grup obejmujących uczniów klas I-III, IV-VI czy VII-VIII, ponieważ może to naruszać konstytucyjne prawa i uczniów do edukacji religijnej i prawo rodziców do zapewnienia dzieciom tej edukacji. W wyroku z 2 grudnia 2009 r. (sygn. akt U 10/07) Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że „nauczanie religii jest jednym z elementów wolności religii określonej w art. 53 ust. 2 Konstytucji”.) Przypomniał też, że „wliczanie ocen z religii do średniej rocznej i końcowej, jest – co Trybunał podkreśla ponownie – konsekwencją wprowadzenia religii do programu nauczania oraz konsekwencją wystawiania ocen z religii na świadectwach szkolnych szkół publicznych. Jest to konsekwencja konstytucyjnych gwarancji wolności religii”. TK zwrócił uwagę na nierozerwalny związek edukacji religijnej w szkole z wolnością sumienia i wyznania już w orzeczeniu z 30 stycznia 1991 r. (sygn. akt K 11/90).

Co istotne, przepisy rozporządzenia minister Barbary Nowackiej, przewidujące możliwość łączenia uczniów różnych klas lub oddziałów w jedne grupy, nie zwalniają z obowiązku realizacji celów systemu oświatowego wynikających z ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, w tym z celów wynikających z jej art. 1 pkt 1 i 5, sprowadzających się do zapewnienia prawa uczniów (wychowanków) do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju, a także dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów. Zwrócił na to uwagę Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 15 stycznia 2021 r. (sygn. III OSK 2907/21), podkreślając, że „edukacja w każdym zakresie, w tym również w zakresie religii pozostaje w związku z rozwojem psychofizycznym dziecka i wzrostem jego dojrzałości, a nauczanie musi być dostosowane do cech dzieci, przekazywanych im treści, czy posiadanej już przez nie wiedzy”. Łączenie uczniów w różnym wieku i realizujących program nauczania właściwy dla różnych klas może być zatem potraktowane jako naruszenie nie tylko konstytucyjnej wolności sumienia i religii oraz prawa rodziców do wychowywania moralnego i religijnego dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami, ale także jako niezgodne z celami i przepisami Prawa oświatowego.

W praktyce łączenie w jednej grupie uczniów różnych roczników może prowadzić do naruszenia praw uczniów uczęszczających na lekcje religii, wyrażonych w ww. przepisach ustawy. Godziłoby to zarazem w art. 44 ust. 1 Prawa oświatowego, zgodnie z którymi szkoły i placówki podejmują niezbędne działania (w tym działania w zakresie organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki) w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły lub placówki i jej rozwoju organizacyjnego. Odpowiedzialność za należytą realizację tych obowiązków spoczywa na dyrektorze szkoły, który, zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 1 i 2 Prawa oświatowego, kieruje działalnością szkoły i sprawuje nadzór pedagogiczny.

Nadzór nad działalnością szkoły w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły i placówki sprawuje organ prowadzący szkołę lub placówkę (art. 57 ust 1 i ust. 2 pkt 3 Prawa Oświatowego). W przypadku ustalenia negatywnej oceny pracy dyrektora lub negatywnej oceny wykonywania przez niego zadań w tym obszarze, organ ten może dyrektora odwołać (art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. b).

Ponadto, zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465, z późn. zm.), nauczycielowi, który był gotów do wykonywania swojej pracy, jednak doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, przysługuje wynagrodzenie za czas niewykonywania tej pracy.

Ponasto, zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986), nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17). Ustęp 2 dodaje także, że organ prowadzący szkołę i dyrektor szkoły są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.

 

Źródło: Ordo Iuris

TG

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram