Książki dla dzieci, w których przedstawiane są „tradycyjne” role matek opiekujących się swoimi pociechami lub ojców wychodzących do pracy mogą zniknąć z bibliotek szkolnych. Postulat taki zgłasza Komisja Praw Kobiet i Równouprawnienia działająca w Parlamencie Europejskim. Według raportu przygotowanego przez komisję, stereotypowe przedstawianie płci w szkołach wpływa na postrzeganie przez chłopców i dziewczęta ról, jakie powinni spełniać w dorosłym życiu.
Unijni eksperci postulują, by do szkół trafiły zmienione „materiały naukowe”, aby mężczyźni i kobiety nie byli przedstawiani w nich w „tradycyjny” sposób. Gdyby propozycja ta została przyjęta, dzieci mogłyby zostać pozbawione przyjemności czytania klasycznych książek. „The Daily Mail” twierdzi, że np. w brytyjskich szkołach nie można by było znaleźć opowieści z serii „Miś Paddington” czy „Piotruś Pan”.
Wesprzyj nas już teraz!
Komisja Praw Kobiet i Równouprawnienia postuluje również zmianę przepisów dotyczących sposobów wykorzystywania wizerunku kobiet w reklamach w trakcie programów telewizyjnych dla dzieci.
W raporcie przygotowanym przez ekspertów z komisji czytamy: „Dzieci spotykają się ze stereotypami płci w bardzo młodym wieku poprzez seriale telewizyjne, reklamy, materiały i programy edukacyjne, które mają wpływ na ich postrzeganie tego, jak powinni zachowywać się mężczyźni i kobiety”.
„Powinny zostać wprowadzone do szkół specjalne programy edukacyjne i materiały, w których mężczyźni i kobiety nie są już przedstawiani w swoich tradycyjnych rolach, tj. mężczyzna jako żywiciel rodziny, a kobieta jako ta, która opiekuje się dziećmi” – twierdzą eksperci.
Autorzy raportu uważają, że tradycyjne postrzeganie ról sprawia, iż kobiety nie podejmują kariery zawodowej, bo nie mają wystarczającego zaufania do siebie i wiary we własne siły. Z tego m.in. powodu wciąż – zdaniem feministek – w zarządach firm i w polityce jest zbyt mało kobiet.
Źródło: The Daily Mail, AS