27 sierpnia 2024

TSUE zdecyduje o losie milionów diesli w UE? Chodzi o klimat i zaniżaną emisję spalin

(fot. Markus Tacker/Flickr)

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej może zadecydować o losie milionów samochodów z silnikiem Diesla. TSUE zajmuje się dwiema sprawami dotyczącymi homologacji. Tylko w samych Niemczech chodzi o w sumie 8,2 mln pojazdów.

Chodzi o rozbieżność pomiędzy deklarowaną a rzeczywistą emisją spalin w przypadku samochodów z normą Euro 5 oraz Euro 6, wyprodukowanych w latach 2011-2018.

Głównym problemem jest testowanie samochodów w warunkach laboratoryjnych, co otwierało drogę do łatwego zaniżania rzeczywistej emisji. Taka praktyka została zakończona dopiero po wybuchu afery tzw. Dieselgate. Nowe procedury wykazały, że faktyczna emisja w przypadku wielu samochodów jest wyższa od deklarowanej.

Wesprzyj nas już teraz!

TSUE zajmuje się dwiema sprawami dotyczącymi samochodów Mercedesa; niemieccy klienci wykazali w pozwach skierowanych do sądu w Duisburgu, że rzeczywista emisja spalin w przypadku dwóch samochodów jest wyższa od deklarowanej. Sąd nie wiedział lub nie chciał samodzielnie rozstrzygać sprawy, dlatego poprosił o opinię TSUE.

Choć teoretycznie rzecz dotyka wyłącznie Mercedesa, jak przekonuje niemiecki minister transportu – opinia TSUE może mieć wielkie znaczenie dla milionów samochodów w całej Unii Europejskiej.

Sąd w Duisburgu zapytał TSUE, czy samochód z normą Euro 5, który jednak jest tak skonstruowany, że z góry wiadomo iż będzie emitować więcej niż dopuszcza norma, jest w ogóle zgodny z przepisami UE. Według części niemieckich ekspertów ewentualna decyzja TSUE niekorzystna dla Mercedesa może oznaczać, że stare samochody z silnikiem Diesla będą wyłączane z użytkowania, a ich właściciele otrzymają rekompensatę.

Jednak Komisja Europejska zapewnia, że taki scenariusz jest nieprawdopodobny i nikt nie planuje działań, które byłyby „niekorzystne dla obywateli kupujących samochody w dobrej wierze”.

Ile warte są zapewnienia KE? Wystarczy spojrzeć na największe polskie miasta, które biorą się za rugowanie z ulic starszych pojazdów poprzez wprowadzanie Stref Czystego Transportu. Dodajmy, są to pojazdy kupowane w dobrej wierze i dopuszczone do ruchu drogowego.

źródło: interia.pl. pch24.pl

Pach

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram