24 marca 2014

„Rodzina obywatelska. Rodzina – Wspólnota – Samorząd”- to hasło tegorocznej kampanii Fundacji NDŻ, która po raz kolejny w święto Narodowego Dnia Życia przyznała nagrody osobom i instytucjom budującym swoją działalnością przyjazny klimat wokół rodziny.

 

Spotkanie, które odbyło się w sali Polskiej Agencji Prasowej zostało podzielone na dwie części. Jako pierwszy głos zabrał Marek Plotzke z Komitetu Obchodów Narodowego Dnia Życia, który przedstawił główne założenia najnowszej kampanii Fundacji NDŻ.

Wesprzyj nas już teraz!

 

 – Nasza kampania na rok 2014 odbędzie się pod hasłem „Rodzina obywatelska. Rodzina, wspólnota, samorząd”. Jej celem będzie promocja postawy zaangażowania w sprawy społeczności lokalnej. Zwracamy uwagę, że silna rodzina jest jednym z najważniejszych zasobów wspólnoty lokalnej i samorządu. To w rodzinie wykuwa się kapitał społeczny osób, które w dorosłym życiu będą funkcjonowały w lokalnej wspólnocie. – powiedział Plotzke. 

 

Organizatorzy podczas prezentacji nowej kampanii społecznej, zwrócili również uwagę na bardzo duży wpływ samorządu na kulturę, edukację oraz bezpieczeństwo – wymiary życia społecznego, które bezpośrednio dotykają rodziny, a także zachęcili do analizowania programów i postulatów osób chcących sprawować władzę w instytucjach samorządu terytorialnego właśnie pod kątem rozwiązań służących pomyślności rodziny.

 

Następnie głos zabrał Aleksander Zioło, współtwórca zespołu Warsztatów Analiz Socjologicznych, który w swoim wystąpieniu skupił się na przedstawieniu badań naukowych dotyczących rodziny i zjawisk z nią związanych. Na początek przypomniał Art. 18 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mówiący o małżeństwie jako związku kobiety i mężczyzny, a także rodzinie, macierzyństwie oraz rodzicielstwie znajdujących się pod szczególną ochroną i opieką Rzeczypospolitej.

 

Dane przytoczone przez Aleksandra Zioło potwierdzają niezwykle silną pozycję i wielką wartość rodziny w społeczeństwie. W sposób szczególny wyróżnić należy tzw. rodziny wielopokoleniowe, które preferuje aż 30 proc. Polaków. Natomiast wg badań CBOS-u z 2012r., aż 72 proc. respondentów podkreśla jak wiele zawdzięcza pokoleniu dziadków i babć. Rola seniorów jest niezwykle ważna, gdyż aż 57 proc. osób przyznaje, że to dzięki nim zawdzięcza znajomość dziejów swojej rodziny i wpojenie zasad moralnych. Dzięki dziadkom i babciom pogłębiamy również swoją wiarę (54 proc.) oraz miłość do Ojczyzny (38 proc.).

 

Na podstawie tych danych widać olbrzymie pragnienie posiadania rodziny, i że tzw. życie singla jest w Polsce raczej odrzucane, a osoby tak żyjące odczuwają dyskomfort – podsumował Zioło.Następnie nawiązał do najnowszej kampanii Fundacji Narodowego Dnia Życia mówiąc: – Polska wymaga szczególnego zaangażowania w sferze publicznej rodzin, które podejmą się działań na rzecz dobra wspólnego. Obecne zmiany w ordynacji wyborczej i okręgi jednomandatowe w gminach do 20 tys. mieszkańców wzywają polskie rodziny do odpowiedzialności za ich małe ojczyzny.

 

Ostatnie wystąpienie w tej części konferencji należało do Michała Rybickiego, założyciela portalu legislatorobywatelski.pl, którego idea sprowadza się do stworzenia możliwie największej ilości postulatów według systematyki zgodnej z powszechnym rozumieniem podstawowych gałęzi takich jak praca, bezpieczeństwo drogowe oraz przestępczość.

 

Podczas spotkania, organizatorzy zaprezentowali także plan działań społecznych obejmujący m.in. organizację II Kongresu Polskiej Rodziny, Marszów dla Życia oraz powołania tzw. Ambasadorów Życia i Rodziny.

 

Na zakończenie konferencji wręczono Tulipany Narodowego Dnia Życia przyznawane w czterech kategoriach. Laureatów wyłania Kapituła, w której skład wchodzą m.in. prof. Zbigniew Stawrowski, Paweł Zuchniewicz, Marek Horodniczy oraz Ireneusz Jabłoński.

 

W kategorii „dziennikarz” nagrodę główną otrzymał Bartosz Marczuk. W uzasadnieniu Kapituły czytamy: „Za odwagę bycia niepoprawnym politycznie w środowisku zdominowanym przez orędowników poprawności politycznej. Za odwagę płynięcia pod prąd, będąc w centrum głównego nurtu mediów. (…) Za wspieranie prześladowanych rodzin i zdolność mobilizowania opinii publicznej w ich obronie”.

 

Inicjatywa „MAMY więcej”, której autorkami i pomysłodawczyniami są mamy rodzin wielodzietnych, zwyciężyła w kategorii „dzieło kultury”. Postanowiłyśmy mieć więcej… Czego? Radości, smutków, emocji, lęków, śmiechu, kłótni, hałasu, zakupów, prania, bałaganu, może nawet czasu, bo przeżywamy nie tylko swój własny, ale także każdego z naszych dzieci z osobna… – podkreślają inicjatorki „MAMY więcej”.

 

Za Program Promocji Dużych Rodzin „Jesteśmy Razem”, który obejmuje już 2600 osób z rodzin 3+, nagrodę Tulipanów Narodowego Dnia Życia otrzymało Miasto Toruń, startujące w kategorii „samorząd przyjazny rodzinie”. Program nastawiony jest na różnorodne wspieranie dużych rodzin: obniża koszty życia, pomaga rozwijać się dzieciom, a przy tym ułatwia wzmacnianie więzów rodzinnych. – powiedziała odbierająca nagrodę przedstawicielka władz miasta.

 

Ostatnią kategorią, w której przyznawano nagrody była „inicjatywa społeczna”. Zwycięzcą okazała się Fundacja Rzecznik Praw Rodziców, które zainicjowały zbiórkę podpisów pod wnioskiem o ogólnopolskie referendum edukacyjne. Akcja przyniosła zebranie prawie miliona podpisów i zaktywizowała rodziców jako pierwszych i suwerennych wychowawców swoich dzieci. Wyróżnienie w tej kategorii otrzymała Fundacja Sławek za pomysł „Poczytaj Mi”, polegającą na nagrywaniu bajek czytanych przez rodziców przebywających w zakładach karnych, a następnie przekazywanie nagrań dzieciom.

 

Patronat medialny nad inicjatywą Narodowego Dnia Życia objął magazyn „Polonia Christiana” oraz portal „PCh24.pl”.

 

 

Paweł Ozdoba

Fot. Paweł Ozdoba

{galeria}

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 616 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram