25 kwietnia 2024

Unia dokręci śrubę mieszkańcom miast. W życie wejdzie nowa dyrektywa o „jakości powietrza”

W środę Parlament Europejski przyjął porozumienie polityczne z krajami UE w sprawie nowych przepisów mających na celu poprawę jakości powietrza w UE. Nowe przepisy zmuszą władze samorządów do jeszcze bardziej rygorystycznych działań w obszarze ruchu samochodowego i źródeł ogrzewania.

W głosowaniu 381 europosłów było za, 225 przeciw, a 17 wstrzymało się. W nowych przepisach określono bardziej rygorystyczne limity i wartości docelowe na rok 2030 dla substancji zanieczyszczających mających poważny wpływ na zdrowie ludzkie, w tym cząstek stałych (PM2,5 i PM10), NO2 (dwutlenku azotu) i SO2 (dwutlenku siarki).

Nowe regulacja zakłada, że obywatele będą mogli otrzymać odszkodowanie w przypadku uszczerbku na zdrowiu, którego doznali w wyniku zanieczyszczenia powietrza.

Wesprzyj nas już teraz!

W miastach zostanie utworzonych więcej punktów pobierania próbek jakości powietrza, a obecnie wskaźniki jakości powietrza w całej UE staną się porównywalne i publicznie dostępne. Nowe przepisy najprawdopodobniej zmuszą władze samorządów do jeszcze bardziej rygorystycznych działań w obszarze ruchu samochodowego i źródeł ogrzewania. To właśnie emisje spalin z samochodów (pyły PM2,5 i PM10 oraz tlenki azotu) stawiane są jako główny problem wielkich miast w sprostaniu wyśrubowanym normom. 

Przykładem takiej polityki jest wprowadzanie w największych miastach polski tzw. Stref Czystego Transportu, wykluczających komunikacyjnie właścicieli starszych samochodów, bez zapewnienia rekompensaty poniesionych strat. Rygorystyczne przepisy nieraz zawierają również szereg błędów; przykładowo obszar SCT w Krakowie obejmował niemal wszystkie stacje P+R, czyniąc je bezużytecznymi dla przesiadających się z samochodu na komunikację miejską. Zakazom często nie towarzyszy także, obiecywana przez włodarzy, rozbudowa sieci komunikacyjnej.

Protestujący wskazują również na skutki rozwiązania w postaci uderzenia w małych i średnich przedsiębiorców oraz firmy transportowe, które nierzadko korzystają z samochodów dostawczych niespełniających wyśrubowanych norm. 

W październiku 2022 roku Komisja Europejska zaproponowała przegląd unijnych przepisów dotyczących jakości powietrza, określając bardziej ambitne cele na 2030 rok, tak aby osiągnąć cel zerowego poziomu zanieczyszczeń do roku 2050.

PAPpap logo / oprac. PR

Wybory samorządowe – w kleszczach zrównoważonego rozwoju

Warszawa nie chce zostać w tyle. Projekt Strefy Czystego Transportu niczym „komunikacyjny armagedon”

 

 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram