Termin składania dokumentów w przetargu na dostawę 26 śmigłowców dla polskich Sił Zbrojnych minął 14 maja. Tego dnia Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że w określonym terminie wymagane dokumenty złożyły trzy podmioty: AgustaWestland S.p A, Eurocopter SAS i Sikorsky International Operations, Inc. Jak się jednak okazało, w ramach grupy kapitałowej AgustaWestland dokumenty złożyły dwa podmioty, oddzielnie AgustaWestland S.p.A. oraz Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik S.A.
Oznacza to, że włosko-brytyjska AgustaWestland oraz będące jej własnością zakłady PZL-Świdnik zaoferują dwa typy śmigłowców. W przypadku Świdnika będzie to zapewne nowy model AW149, który ma być budowany w Polsce. Koncern AgustaWestland jest jednym z podmiotów tworzących europejskie konsorcjum NHIndustries, produkujące śmigłowiec NH-90. Jeszcze niedawno uważało się że ten śmigłowiec nie wystartuje w polskim przetargu, by nie konkurować z AW149 – w budowę obu modeli zaangażowana jest AgustaWestland.
Wesprzyj nas już teraz!
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom wśród potencjalnych oferentów nie znalazł się rosyjski Rosoboroneksport, choć w dniu rozpoczęcia postępowania, 29 marca, firma zapowiadała, że chce w nim uczestniczyć; przyznała zarazem, że warunki są trudne do spełnienia.
Ustaleń komisji szerzej nie komentuje IU MON. – Prace komisji trwają i jej rolą będzie ocena i zbadanie tej sprawy. Na dzień dzisiejszy trudno powiedzieć coś więcej – mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik IU MON. Dodaje, że w skład komisji wchodzą także członkowie spoza IU, w tym m.in. ze Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Żandarmerii Wojskowej, czy eksperci biura ds. procedur antykorupcyjnych MON, którzy badają złożone dokumenty i czuwają nad poprawnością postępowania.
Podmioty zakwalifikowane do przetargu wezmą udział w postępowaniu na dostawę 16 śmigłowców w wersji wielozadaniowej – transportowej dla Wojsk Lądowych, 3 śmigłowców w wersji poszukiwania i ratownictwa dla Sił Powietrznych, 3 śmigłowców w wersji poszukiwania i ratownictwa oraz 4 śmigłowców w wersji zwalczania okrętów podwodnych dla lotnictwa Marynarki Wojennej. Maszyny mają bazować na tej samej platformie. Ze śmigłowcami dostarczony ma zostać także pakiet logistyczny oraz zintegrowany system szkolenia i pakiet szkoleniowy. Dostawy maszyn przewidziano na lata 2015-2017.
Źródłó: „Nasz Dziennik”
luk