Archidiecezja Chicago, na czele której stoi kard. Blase Cupich zobowiązała do przyjęcia szczepionki przeciw COVID-19 przez wszystkich pracowników świeckich oraz księży. Wyjątek stanowią osoby nie mogące zaszczepić się z powodów medycznych.
W liście z 19 sierpnia kard. Cupich wskazał, że szczepienie powinno nastąpić w ciągu najbliższych sześciu tygodni od momentu pełnego zatwierdzenia szczepionki przez Agencję Żywności i Leków (FDA). FDA zakończyło eksperymentalną fazę szczepionki „Comirnaty” firmy Pfizer /BioNTech 23 sierpnia.
„Ponieważ Kongregacja Doktryny Wiary dopuściła użycie szczepionek przeciw koronawirusowi, powołanie się na klauzulę sumienia w odmowie ich przyjęcia nie może być poparte nauczaniem katolickim” – oznajmił kard. Cupich. Co więcej, przekazał księżom archidiecezji, by nie udzielali takich zwolnień parafianom. Zwolnione z przyjęcia szczepionki zostaną tylko osoby borykające się z przeciwskazaniami natury medycznej.
Wesprzyj nas już teraz!
Osoby niezaszczepione będą zobowiązane do robienia cotygodniowych testów na obecność wirusa i noszenia masek w miejscu pracy. Jak sugeruje NC Register, mogą również spotkać się z innymi zakazami, takimi jak zakaz wstępu w określone miejsca. W dodatkowym e-mailu wysłanym 20 sierpnia do personelu i duchownych Archidiecezji Chicago wyjaśniono, że pracownicy, u których zdiagnozowano COVID-19 będą podlegać także różnym zasadom w zależności od faktu zaszczepienia.
Nieszczepiony pracownik, który zachoruje na COVID-19, będzie musiał na pokrycie 10-dniowej kwarantanny wykorzystać swój czas urlopowy lub chorobowy. Natomiast zaszczepieni pracownicy otrzymają z góry 10 dodatkowych dni urlopu chorobowego, przewidzianego na tę okazję.
Zastosowanie przymusu szczepienia kard. Cupich uzasadnia koniecznością podążania przykładem Franciszka, który szczepienie i zachęcanie do przyjęcia preparatu określił „aktem miłości”. Działanie amerykańskiego hierarchy wydaje się jednak sprzeczne z oświadczeniem Kongregacji Nauki Wiary z grudnia 2020 r., w którym stwierdzono, że „szczepienie nie jest w sposób normalny obowiązkiem moralnym i że, z tego powodu, powinno być dobrowolne”.
Co więcej, dykasteria uwzględnia również możliwość odmowy przyjęcia preparatu ze względu na sprzeciw sumienia; „Ci jednakże, którzy ze względu na sumienie, odrzucają szczepionki wyprodukowane z linii komórkowych pochodzących od abortowanych płodów, powinni innymi sposobami profilaktycznymi i właściwymi zachowaniami powziąć kroki dla uniknięcia stania się nośnikami transmisji czynnika infekcyjnego”.
Źródło: ncregister.com / episkopat.pl
PR