Strefa Czystego Transportu w Warszawie została wprowadzona 1 lipca 2024 r. I chociaż przez rok czujność kierowców została uśpiona z powodu braku wystawianych mandatów, kontrole właśnie się rozpoczęły. Przy wjeździe do SCT pojawiły się nawet specjalne stanowiska dla straży miejskiej.
Na początku lipca 2025 r. – czyli po roku od wprowadzenia w Warszawie Strefy Czystego Transportu – komendant stołecznej straży miejskiej powiedział w rozmowie z portalem Auto Świat, że nie wystawiono jeszcze żadnego mandatu w tej sprawie, a straż miejska ma do dyspozycji tylko cztery kamery do sczytywania tablic rejestracyjnych.
Jednak w ciągu miesiąca pojawiły się specjalne stanowiska przy wjeździe do SCT. Są to żółte koperty oznaczone pionowym znakiem „2 miejsca dla straży miejskiej i pojazdów kontrolowanych na czas kontroli” i znajdują się ok. 100-200 metrów za wjazdem do strefy. Ustawili się już w nich funkcjonariusze z przenośnymi kamerami do sczytywania tablic rejestracyjnych. Strażnicy miejscy zatrzymywali wjeżdżające pojazdy do kontroli.
Wesprzyj nas już teraz!
Strefa Czystego Transportu w Warszawie obejmuje obszar 37 km kw., czyli ok. 7 proc. powierzchni miasta. Wewnątrz niej znajduje się Śródmieście oraz fragmenty sąsiednich dzielnic. Strefa ma starać się coraz bardziej rygorystyczna – tzn. limit wieku mogących do niej wjechać pojazdów będzie stopniowo obniżany. I tak w 2024 r. do strefy mogły wjechać maksymalnie 27-letnie pojazdy z silnikiem benzynowym oraz 19-letnie „diesle”. Jednak w 2032 r. maksymalny wiek pojazdów ma wynosić odpowiednio 18 oraz 12 lat.
Zaostrzeniu mają ulec też limity norm emisji spalin. Obecnie są to: Euro 2 dla pojazdów benzynowych oraz Euro 4 dla silników diesla; w 2032 r. będą to odpowiednio Euro 6 oraz Euro 6d.
Kierowcy, których pojazdy nie spełniają powyższych wymogów, mogą wjechać do SCT tylko cztery razy w roku. Mieszkańcy Warszawy rozliczający w niej podatki są wyłączeni z powyższych ograniczeń, ale tylko do 2028 r.
Źródło: auto-swiat.pl
AF
Francuscy kierowcy odetchną z ulgą. Parlament zniósł strefy czystego transportu