Międzynarodowy operator telefoniczny, świadczący usługi w 27 krajach świata, opublikował raport dotyczący rządowych podsłuchów. „Musimy zrównoważyć nakładane na nas zobowiązania prawne z szacunkiem dla prywatności naszych klientów i troską o naszych pracowników, uznając przy tym naszą odpowiedzialność w zakresie ochrony obywateli” – podkreślają przedstawiciele Vodafone.
Vodafone posiada ponad 400 milionów klientów na całym świecie. W opublikowanym w piątek raporcie firma podała, że w części krajów władze – korzystając z jej infrastruktury – prowadzą operacje szpiegowskie na ogromną skalę. W sześciu krajach rządowe agencje posiadają bezpośredni dostęp do sieci bez kontroli operatora. W przypadku Węgier, Rumunii, Malty, Albanii, Egiptu, Kataru i Republiki Południowej Afryki Vodafone nie mógł ujawnić żadnych informacji dotyczących dostępu tamtejszych służb do ich sieci. W tych przypadkach dane operatora przechodzą przez rządowe sieci bądź też rządowe urządzenia są częścią infrastruktury Vodafone. Umożliwia to podsłuchiwanie klientów i ich lokalizację.
Wesprzyj nas już teraz!
W innym raporcie korporacja podkreśliła, że w Europie najczęściej podania o udostępnienie informacji o klientach składała Wielka Brytania i Włochy. Z kolei na Malcie – zamieszkiwanej przez 420 tysięcy osób – władze zwróciły się do Vodafone z 3773 żądaniami. A to tylko jeden spośród działających na wyspie operatorów. Z informacji gromadzonych przez firmę bardzo często korzystali też Czesi.
– To najbardziej koszmarny scenariusz, jaki sobie wyobrażaliśmy – komentuje Gus Hosein, dyrektor Privacy International. – Nigdy nie sądziłem, że firmy telekomunikacyjne będą tak współwinne. Vodafone wykonało odważny krok i mam nadzieję, że inne firmy pójdą ich śladami. Potrzebujemy więcej odwagi w walce z bezprawną inwigilacją i przepisami – podkreślił.
Branża telekomunikacyjna do tej pory milczała o współpracy z agencjami rządowymi. Vodafone zajęło wyraźnie stanowisko ujawniając skalę nacisków z jakimi borykają się te firmy i wzywając władze do większej transparentności, podkreślił Peter Micek.
Źródło: theguardian.com, vodafone.com
mat