W ramach obchodów Roku Świętego 2025, Watykan weźmie udział w festiwalu komiksów i gier we włoskiej Lukce. W czasie wydarzenia będzie można zobaczyć wystawę Stolicy Apostolskiej, na której przedstawiona zostanie popkulturowa maskotka Roku Jubileuszowego. Jej wygląd nawiązuje do japońskiej animacji.
„Luce” – w języku włoskim wyraz ten oznacza światło – taką nazwę otrzymała fikcyjna postać stworzona na zlecenie Dykasterii ds. Ewangelizacji, to lalka o niebieskich włosach i estetyce przypominającej postaci z dalekowschodniej animacji, tzw. anime. Maskotka ubrana jest w żółtą kurtkę przeciwdeszczową z logiem Roku Jubileuszowego i jego hasłem: „Pielgrzymi Nadziei”. Ma na sobie również zabłocone buty, a w ręku laskę. W jej oczach odbija się wzór muszli pielgrzymiej.
Postać będzie można zobaczyć już w najbliższą niedzielę 3 listopada podczas popularnego festiwalu „Lucca Comics and Games”. W jego ramach Dykasteria ds. Ewangelizacji zaprezentuje wystawę „Luce i przyjaciele”. Maskotce towarzyszyć będą inne postaci o podobnym wyglądzie.
Wesprzyj nas już teraz!
„Luce” pojawi się również w Japonii. Będzie tam obecna w watykańskim pawilonie na przyszłorocznej edycji Osaka Expo.
The Vatican has unveiled the official mascot of the Holy Year 2025: Luce (Italian for Light).
Archbishop Fisichella says the mascot was inspired by the Church’s desire „to live even within the pop culture so beloved by our youth.” pic.twitter.com/hVU2CmYA3O
— CatholicTV (@CatholicTV) October 28, 2024
Jak wyjaśniał abp Rino Fisichella, odpowiadający za organizację obchodów roku świętego, popularyzacja maskotki ma być sposobem na dotarcie z przesłaniem wydarzenia do młodych poprzez „ukochaną przez nich popkulturę”. Jak dodawał hierarcha, pozwoli ona „mówić najmłodszym pokoleniom o temacie nadziei, który bardziej niż kiedykolwiek jest kluczowy w ewangelicznym przesłaniu”.
Low IQ: “Luce is adorable. She valid.”
Mid IQ: “🤓☝️Erm, Luce sounds like Lucifer… and I, as a person w distinguished taste, have issue w this art.”
High IQ: “Luce is rooted in Latin and means ‘light’. She is objectively cute. A strategic way to soften hearts + Matthew 18:3” pic.twitter.com/fvW9n54LFD
— Franco (@thefrancotv) October 28, 2024
Autorem, któremu Dykasteria ds. Ewangelizacji powierzyła zaprojektowanie maskotki Roku Świętego, jest Simone Legno. To twórca marki „Tikidoki”. W ofercie jego firmy znajdują się na przykład tęczowe jednorożce, projektowane okolicznościowo na obchody gorszącego „miesiąca dumy”. Jak mówił Włoch, jest on „bardzo wdzięczny Dykasterii ds. Ewangelizacji za otwarcie drzwi dla kultury pop”.
Rok Święty wypada w Kościele raz na 25 lat. Jego obchody papież rozpocznie 24 grudnia br. Z tej okazji otwarte zostaną słynne „Drzwi święte” w Bazylice Św. Piotra.
Źródła: aciprensa.com, ewtn.pl
FA