Papież Franciszek podziękował królowi Hamadowi bin Isa Al Khalifie z Bahrajnu za ostatnie spotkanie Stałego Komitetu ds. Dialogu Muzułmańsko-Chrześcijańskiego. Jednym z efektów majowego wydarzenia było zobowiązanie do większego zaangażowania we wspólne projekty budowania poparcia dla agendy klimatycznej, która ma „zjednoczyć świat”.
W nocie z 10 lipca br. papież podziękował władcy arabskiego kraju za jego wysiłki na rzecz dobroczynności i „szlachetne inicjatywy humanitarne dla dobra całej ludzkości”.
Franciszek nawiązał do zeszłorocznej wizyty w królestwie, która przyczyniła się do ożywionej relacji dyplomatycznej i zacieśniania współpracy Stolicy Apostolskiej ze światem islamskim w celu utrwalenia wartości tolerancji, braterstwa, miłości, pokoju i ludzkiego współistnienia.
Wesprzyj nas już teraz!
Papież życzył królowi zdrowia i szczęścia, a ludowi Bahrajnu dalszego dobrobytu i postępu. Jednak, co najważniejsze, wskazał na dobre rezultaty pierwszego spotkania Stałego Komitetu ds. Dialogu Muzułmańsko-Chrześcijańskiego, który powstał na mocy memorandum podpisanego przez przedstawicieli obu państw w marcu 2023 r.
Pod koniec maja br. obradowali przedstawiciele Stałego Komitet Dialogu Muzułmańsko-Chrześcijańskiego, akcentując potrzebę stawienia czoła współczesnym globalnym wyzwaniom i promowania dialogu oraz współpracy islamsko-chrześcijańskiej.
Stały Komitet ds. Dialogu Muzułmańsko-Chrześcijańskiego powołano na mocy wspólnego protokołu ustaleń między Muzułmańską Radą Starszych z siedzibą w Abu Zabi a Watykańską Dykasterią ds. Dialogu Międzyreligijnego. W spotkaniu uczestniczyli papież Franciszek, dr Ahmed Al-Tayeb, Wielki Imam Al-Azhar i Przewodniczący Muzułmańskiej Rady Starszych.
W swoim komunikacie końcowym komisja potwierdziła znaczenie terminu „obywatelstwo”, a także wyraziła potrzebę rezygnacji z używania „wykluczających terminów” takich jak „mniejszości i większość”. Wyrażono również poparcie dla zasad określonych w Dokumencie o Ludzkim Braterstwie i Deklaracji z Bahrajnu w sprawie pokojowego współistnienia.
Deklaracja Obywatelstwa Al-Azhar wzywa do odnowienia sojuszu między wszystkimi obywatelami arabskimi: muzułmanami, chrześcijanami i wyznawcami innych religii tak, jak rzekomo było to praktykowane we wczesno-islamskim systemie rządów w mieście Medyna.
Współistnienie wyznawców różnych religii ma się opierać na zakazie dyskryminacji i wykluczenia. Uznano, że konieczny jest pluralizm religijny, etniczny i społeczny, który musi funkcjonować w kontekście pełnego obywatelstwa i równości. Postuluje się przywrócenie państw konstytucyjnych zbudowanych na zasadach obywatelstwa, równości i rządów prawa pozytywnego. W żadnym państwie nie można mówić o istnieniu „mniejszości” i ich prawach.
Deklaracja uznała za konieczne, aby wszyscy ludzie kultury i intelektualiści byli ostrożni w odniesieniu do zagrożeń wynikających z używania terminu „mniejszość”. Wyznawcom islamu zależy na eliminacji terminu „mniejszość”, który – jak im się wydawało – przezwyciężyli wraz z końcem kolonializmu. Tymczasem termin ten powrócił, przyczyniając się do tworzenia różnic między muzułmanami i chrześcijanami, ale także między samymi muzułmanami.
Deklaracja zaznacza, że żadna religia nie odpowiada za ekstremizm i przemoc. Ponadto domaga się zaprzestania kojarzenia islamu lub innych religii z terroryzmem. Dodano, że podstawowym obowiązkiem państwa narodowego jest ochrona życia swoich obywateli, ich wolności, mienia, godności, człowieczeństwa oraz wszelkich praw przysługujących obywatelom. Jest to obowiązek, od którego nie można się uchylić i obowiązek, którego nie może spełnić żadna inna instytucja.
Wezwano do współpracy w obronie życia ludzkiego, społecznego, religijnego i politycznego. Uznano potrzebę konsolidacji stosunków między instytucjami religijnymi świata arabskiego i ogólnie reszty świata.
Stały Komitet podkreślił również znaczenie współpracy w celu zwalczania skutków zmian klimatycznych i budowania poparcia dla agendy klimatycznej podczas konferencji COP28. Wyrażono poparcie dla ONZ i ZEA, organizatora tegorocznej konferencji dot. klimatu.
Potwierdzono, że Dom Rodzinny Abrahama w Abu Zabi reprezentuje cywilizowany model, który zachowuje wyjątkowość każdej religii i ucieleśnia praktyczne zastosowanie Dokumentu z Abu Zabi z 2019 r. o ludzkim braterstwie.
W majowym spotkaniu Stałego Komitetu wzięli udział między innymi Sekretarz Generalny Muzułmańskiej Rady Starszych, sędzia Mohamed Abdelsalam, Profesor dr Abbas Shouman, były Zastępca Al-Azhar, kard. Miguel Ángel Ayuso, przewodniczący watykańskiej dykasterii ds. dialogu międzyreligijnego, ks. Khaled Akasheh, sekretarz watykańskiej dykasterii ds. dialogu międzyreligijnego oraz ks. Aldo Berardi, wikariusz apostolski Arabii Północnej.
W listopadzie 2022 r. papież spotkał się z Muzułmańską Radą Starszych, podkreślając, że Bóg nigdy nie prowadzi do wojny, nigdy nie nawołuje do nienawiści, nigdy nie skłania do wrogiego działania. Muzułmańska Rada Starszych to międzynarodowa organizacja z siedzibą w Abu Zabi powstała w 2014 r. w celu „przełamania podziałów w łonie islamu, obrony islamskich wartości ludzkich i zasad tolerancji oraz zwalczania „stygmatyzacji”
Źródło: newsofbahrain.com, oasiscentre.eu
AS
Islam, czyli wielki „reset” po Chrystusie. Dlaczego Kościół w Polsce obchodzi dzień tej religii?
Islam, czyli wielki „reset” po Chrystusie. Dlaczego Kościół w Polsce obchodzi dzień tej religii?