Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji szykuje zmianę taryfikatora ws. grzywien nakładanych w drodze mandatów na wybrane rodzaje wykroczeń. Surowiej karane będzie np. nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przez kierującego rowerem lub hulajnogą elektryczną. Znacznie wzrosną również kary za przekroczenie prędkości.
Informacja na temat zmian w taryfikatorze mandatów pojawiła się niedawno na jednej z sejmowych komisji. Jak powiedziała dyrektorka Departamentu Porządku Publicznego w MSWiA Agata Furgała, resort po przeprowadzonej analizie opracował propozycje zmian. Dzisiaj projekt spotkał się z akceptacją szefa MSWiA, Tomasza Siemoniaka.
Chodzi o nowelizację taryfikatorów stanowiących załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 24 listopada 2003 r. ws. wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń. Jak zapowiedziano, projekt dotyczy kilkudziesięciu wykroczeń, a wzrost minimalnego mandatu często wynosi ok. 100 proc. Propozycja bierze pod uwagę najpoważniejsze naruszenia, jak np. nieustąpienie pierwszeństwa pieszym, a także nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przez kierującego rowerem lub hulajnogą elektryczną.
Wesprzyj nas już teraz!
„To nie jest tak, że nieracjonalnie idziemy z jakąś bardzo wysoką propozycją zmian. Tylko tam, gdzie faktycznie ta wysokość mandatów się zdezaktualizowała przez lata i tam, gdzie widzimy, że tych naruszeń jest dużo, bądź są poważne w skutkach” – wskazała.
Z kolei Dyrektor Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji insp. Robert Koźlak zwrócił uwagę na potrzebę obniżenia progu, od którego kierowcy płacą maksymalne kary za przekroczenie prędkości. Zdaniem Koźlaka maksymalny mandat w wysokości 2,5 tys. zł, a w przypadku recydywy 5 tys. zł powinni płacić kierowcy przekraczający prędkość o 51 km/h. Obecnie mandaty maksymalnej wysokości płacą kierowcy, którzy przekroczą prędkość o co najmniej 71 km/h.
Szef MSWiA Tomasz Siemoniak pytany w poniedziałek o propozycję zmian w taryfikatorze powiedział, że „nie ma żadnych decyzji w tej sprawie”. „Czekamy na to, aż prawnicy wypracują ostatecznie rozwiązania jeśli chodzi o nowelizację Prawa o ruchu drogowym i Kodeksu karnego. Są różne głosy ekspertów, różne głosy urzędników. Te działania w moim przekonaniu muszą być całościowe. Najpierw ustawa, potem dyskusja o zmianie taryfikatora” – wskazał.
Policja w dyscyplinowaniu kierowców coraz częściej sięga po środek w postaci kary grzywny. Średnia kwota mandatu nakładanego w 2024 roku przez policję w Polsce to już 339 zł, ale najczęściej wystawiany mandat opiewa na tylko 100 zł. W ubiegłym roku uprawnione służby nałożyły w Polsce mandaty na kwotę blisko 1,35 mld zł
PAP / oprac. PR