Podobnie jak w Krakowie i Warszawie, również we Wrocławiu ma zapaść decyzja o utworzeniu tzw. strefy czystego transportu, która ograniczy wjazd starych samochodów w obręb centrum i ścisłego centrum miasta. Na wiosnę mają rozpocząć się konsultacje społeczne w tej sprawie.
Wrocław jest kolejnym polskim miastem, które rozważa wprowadzenie strefy bez starszych aut. Takie rozwiązania będą wprowadzane w lipcu 2024 r. w Krakowie oraz od 1 lipca 2024 r. w Warszawie. Władze stolicy Dolnego Śląska chcą podjąć decyzję o wydzieleniu odpowiedniego obszaru w 2024 r. Decyzja ma być poprzedzona konsultacjami społecznymi, które rozpoczną się na wiosnę.
Dyskusja została poprzedzona analizą przygotowaną na zlecenie władz miasta przez ekspertów z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). W efekcie powstały rekomendacje w tym zakresie dla stolicy Dolnego Śląska.
Wesprzyj nas już teraz!
Specjaliści z PSPA sugerują wprowadzenie strefy czystego powietrza w 2025 r. Strefa powinna zostać wzmocniona w 2028 r., a ostatecznych kształt osiągnąć w 2032 r. Według tych rekomendacji w 2025 r. miałby obowiązywać zakaz wjazdy do strefy czystego powietrza dla 20-letniech i starszy pojazdów z silnikiem diesla oraz dla 25-letnich i starszych pojazdów z silnikiem benzynowym. Zmiany uderzą w 13 proc. wszystkich samochodów poruszających się po stolicy Dolnego Śląska.
Drastyczne ograniczenia faworyzują, tu bez zaskoczenia, właścicieli samochodów elektrycznych oraz mają na celu zmusić Wrocławian do przesiadki na komunikację miejską.
„Proponowany obszar objąłby nie tylko centrum, ale także osiedla o typowej zabudowie kwartałów kamienic. Stanowi on ok. 6 proc. obszaru miasta, ale mieszka tam co czwarty wrocławianin. W granicach strefy znalazłoby się wiele instytucji publicznych, kampusów uczelnianych, zakładów pracy, a także centrów handlowych i usługowych. W konsekwencji, przy podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu, zdecydowana większość mieszkańców miasta brałaby pod uwagę kryteria wjazdu do obszaru niskoemisyjnego. Ponadto, na teren rekomendowanej strefy można z łatwością dojechać komunikacją miejską, zostawiając pojazd na publicznych parkingach zlokalizowanych poza jej granicami” – mówił wcześniej Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonej Mobilności wrocławskiego magistratu podkreślił, że rekomendacje ekspertów na tym etapie to opinia oparta na wynikach badań oraz doświadczeniach miast zachodnioeuropejskich. „Kolejnym krokiem będzie zweryfikowanie ich z oczekiwaniami wrocławian” – mówił wcześniej Stefanicki.
PAP / oprac. PR
Elektryczny odjazd. Komu służą „strefy czystego transportu”?