Dzisiaj

Wybrano artystkę do stworzenia „współczesnych witraży” w katedrze Notre Dame

(Zdjęcie ilustracyjne Gilbert Bochenek, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons)

Katedra paryska Notre-Dame po ceremonii otwarcia 7 i 8 grudnia powróciła do swoich sakralnych funkcji. Kolejne prace rekonstrukcyjne potrwają jednak jeszcze kilka lat. Katedra została odbudowana w większości zgodnie z oryginałem, ale zakusy na odciśnięciu na niej jakiejś „współczesnej pieczęci” trwają nadal. Na początku było głośno o pomyśle wymiany iglicy, później pojawił się pomysł „wymiany sprzętów”, obecnie ciągle trwają kontrowersje wokół witraży.

Właśnie ogłoszono, że artystka Claire Tabouret została wybrana do stworzenia sześciu współczesnych witraży, które zastąpią niektóre witraże autorstwa Eugène’a Viollet-le-Duca w katedrze Notre-Dame. Wspólny komunikat w sprawie wyboru tej artystki wydał Pałac Elizejski i diecezja paryska. Projekt ten nie ma jednak jednomyślnego poparcia i krytykuje go m.in. Narodowa Komisja Architektury i Dziedzictwa Kulturowego.

10 dni po ceremonii ponownego otwarcia katedry Notre-Dame-de-Paris, Pałac Elizejski i Archidiecezja Paryska ogłosiły we wspólnym oświadczeniu, że sześć dużych przęseł południowych kaplic katedry zostanie zaprojektowanych przez francuską artystkę Claire Tabouret. 43-letnia artystka jest znana na świecie, a jak informuje komunikat „jej dzieła trafiały do ​​dużych kolekcji i ważnych muzeów, zarówno we Francji, jak i w Stanach Zjednoczonych i Chinach”. Tabouret, która obecnie mieszka w Kalifornii, jest malarką i będzie współpracować przy tworzeniu witraży z warsztatami mistrza szklarstwa Simona-Marqa, słynącego z tworzenia dzieł o tematyce religijnej. Warsztaty te zrealizowały m.in. projekt dużego witrażu autorstwa Imi Knoebela dla katedry w Reims.

Wesprzyj nas już teraz!

Jednak obrońcy dziedzictwa sprzeciwiają się projektowi, którego ukończenie zaplanowano na koniec 2026 r. Według komunikatu prasowego prezydenta i archidiecezji wymiana „spełnia wymagania katedry, zarówno pod względem bardzo wysokiej jakości artystycznej projektu, jak i integracji architektonicznej”. Komunikat mówi o architektonicznej i tematycznej „adekwatności witraży” i „poszanowaniu programu figuratywnego wybranego przez diecezję paryską w odniesieniu do Pięćdziesiątnicy”.

Jednak jeszcze w lipcu tego roku, Narodowa Komisja Architektury i Dziedzictwa Kulturowego jednogłośnie zagłosowała przeciwko montażowi współczesnych okien. Zdaniem ekspertów, prace te zniszczyłyby dziedzictwo sakralne budynku. Dodano, że witraże zaprojektowane przez Eugène’a Viollet-le-Duca zostały uratowane przed płomieniami i nie ma potrzeby ich wymiany. Petycję w tej sprawie podpisało 245 000 osób.

BD

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 31 601 zł cel: 500 000 zł
6%
wybierz kwotę:
Wspieram