Grupa doradcza Komisji Europejskiej AGVES wydała nową rekomendację dotyczącą normy Euro 7, z której zostały usunięte wytyczne, jakich nie były w stanie spełniać silniki spalinowe.
Od dłuższego czasu eksperci alarmowali, że nowe wymogi, jakie dotychczas lansowali eksperci Komisji Europejskiej były technicznie nie do spełnienia dla samochodów spalinowych, co w praktyce oznaczałoby zakaz ich stosowania.
Serwis auto-swiat.pl przypomina, które konkretnie rekomendacje dotyczące normy Euro 7, mającej wejść w życie w 2025 r., wywołały największy sprzeciw.
Wesprzyj nas już teraz!
Jedna z nich mówi, że nowe samochody mogłyby emitować tylko 30 mg NOx na km, w drugim scenariuszu – tylko 10 mg/km. Dotychczasowe limity to 60 mg/km dla aut benzynowych, 80 mg/km dla diesli. Emisja tlenku węgla (CO) miałaby zostać zredukowana z 1000 mg (wzgl. 500) do 300 mg (wzgl. 100).
Inna mówi, że test RDE (Real Driving Emissions), mierzący zachowanie norm emisji podczas jazdy (PEMS), miał być również zaostrzony. Dotychczasowy test uwzględnia określone parametry (średnią prędkość, temperaturę zewnętrzną, położenie nad poziomem morza, minimalną długość trasy 16 km). W nowym teście samochody obowiązywałoby zachowanie zawartych w normie limitów bez względu na te parametry, długość trasy miała być zmniejszona do 5 km, a teoretyczny „czas życia” auta wydłużony do 240 tys. km (dotychczas 160 tys. km). Normy musiałyby być zachowane także podczas jazdy z boksem dachowym, uchwytem rowerowym i przyczepą.
W opublikowanym po zmianie rekomendacji oświadczeniu czytamy, że uaktualnione „plany normy Euro 7 dla samochodów osobowych pokazują, że Komisja Europejska zaakceptowała granice tego, co technicznie wykonalne i zrezygnowała z celów niemożliwych do spełnienia”.
Komisja Europejska potwierdziła, że jej celem nie jest uniemożliwienie produkcji silników spalinowych. Zwłaszcza że konsorcjum CLOVE, skupiające europejskich ekspertów naukowych w dziedzinie pojazdów o ultra niskich emisjach, potwierdziło, że samochody spełniające aktualną normę Euro 6d są rzeczywiście bardzo czyste i w normalnych warunkach emitują spaliny znacznie poniżej normy.
Źródło: auto-swiat.pl
TK