9 lipca 2025

Zakaz prac domowych do lamusa? Egzamin ósmoklasisty zweryfikował szaleństwa Nowackiej 

(Zdjęcie ilustracyjne / Pixabay)

MEN pod zarządem Barbary Nowackiej, po zaledwie jednym roku szkolnym, rakiem wycofuje się ze swojego sztandarowego pomysłu zakazu zadawania prac domowych. Prawdopodobna decyzja w tej sprawie ma mieć związek z wynikami egzaminu ósmoklasisty, które nie napawają optymizmem.

Jeszcze w czerwcu pojawiły się informacje o konieczności ewaluacji decyzji dotyczących zadań domowych. Przypomnijmy, od roku szkolnego 2024/2025 w klasach IV-VIII zadania domowe są nieobowiązkowe, a na wcześniejszym etapie edukacji podstawowej – całkowicie zakazane.

Wynik egzaminów ósmoklasisty – one są bardzo istotne, bo pokażą, czy widać ten efekt roku bez prac domowych w egzaminach czy nie – mówiła wówczas minister Nowacka.

Wesprzyj nas już teraz!

W tym roku średnie wyniki na egzaminie ósmoklasisty wyglądały następująco: 64 proc. z języka polskiego, 50 proc. z matematyki, 70 proc. z języka angielskiego. Zdawalność j. polskiego wzrosła w porównaniu z zeszłym rokiem o 3 p.p, (61. proc. w 2024 r.) a z j. angielskiego o 4 p.p. (66 proc. w 2024 r.). Spadek zanotowano jednak w odniesieniu do matematyki – w zeszłym roku ósmoklasiści zdawali egzamin średnio o 2 p.p. wyżej.

Choć cieszy wyższa zdawalność języka polskiego, eksperci zauważają coraz większe trudności w wyrażaniu przez dzieci własnych myśli. Przykładowo, uczniowie mają coraz więcej problemów z interpunkcją. Nie wiedzą np., że zmiana miejsca przecinka wpływa na rytm, a nawet sens zdania. Niepokojąca sytuacja dotyczy również matematyki; ten rok jest kolejnym z rzędu, w którym odnotowano spadek średniego poziomu zdawalności egzaminu. 2022 roku uczniowie średnio uzyskiwali z tego przedmiotu 57 proc. Rok później było to już 53 proc.

Nauczyciele apelują; uczniowie mają coraz więcej problemów nie tylko z zadaniami, ale w ogóle z umiejętnością logicznego myślenia. Eksperci łączą niepokojące zjawisko z brakiem obowiązkowych prac domowych.

Co do matematyki, sytuacja wygląda nieco inaczej i to może być jeden z powodów niskiego wyniku. Ten przedmiot trzeba stale ćwiczyć, aby mieć dobre wyniki, a jeśli praca domowa jest dla chętnych i nie na ocenę, to wielu młodym osobom się nie chce – sugeruje cytowana przez „Dziennik Gazetę Prawną” Dorota Żuchowicz z Forum Wiedzy i Edukacji.

Źródło: gazetaprawna.pl
PR

 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Zatrzymaj ideologiczną rewolucję. Twoje wsparcie to głos za Polską chrześcijańską!

mamy: 236 915 zł cel: 500 000 zł
47%
wybierz kwotę:
Wspieram