Mniej niż 10 procent firm motoryzacyjnych osiągnie zrównoważony model funkcjonowania do 2050 roku – wynika z raportu „Zrównoważony rozwój w motoryzacji: od ambicji do działania”. Firmy z tej grupy spodziewają się zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 35 procent do 2030 roku.
Z najnowszego raportu Capgemini wynika, że zdecydowana większość (70 procent) przemysłu motoryzacyjnego koncentruje się na ogólnej redukcji emisji gazów cieplarnianych w swojej działalności. Około dwóch trzecich (64 proc.) organizacji motoryzacyjnych spodziewa się poprawy w tym zakresie do 2040 r., a 57 proc. wychodzi poza wymogi ESG, aby zrównoważony rozwój stał się ich kluczowym czynnikiem biznesowym.
Wesprzyj nas już teraz!
Jednak od 2018 roku przemysł motoryzacyjny ograniczył ogólne emisje gazów cieplarnianych (GHG) tylko o 5 proc. Oczekuje się, że do 2030 r. emisja zostanie zredukowana o kolejne 19 proc. – podali autorzy raportu. „Przy obecnym tempie organizacje motoryzacyjne nie będą w stanie osiągnąć ogólnego celu zerowych emisji netto do 2050 r. w ramach Porozumienia Paryskiego” – ocenili.
Dodali, że tylko niewielka grupa – mniej niż 10 proc. – organizacji motoryzacyjnych jest na dobrej drodze do osiągnięcia zrównoważonego modelu funkcjonowania. „Firmy z tej grupy spodziewają się zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 35 proc. do 2030 r., w porównaniu ze średnią przewidywaną redukcją 19 proc. w całym przemyśle motoryzacyjnym” – zaznaczyli.
Jak przekonują, dzięki wprowadzaniu inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju, firmy te będą osiągać lepsze wyniki. Co więcej, według raportu, w przypadku firm działających na rzecz klimatu, wzmacnia się ich wizerunek i marka pracodawcy. Dzięki temu poprawia się także atrakcyjność tych firm w oczach kandydatów do pracy.
Z opracowania wynika ponadto, że organizacje motoryzacyjne koncentrują się dziś na redukcji emisji, priorytet nadając tym inicjatywom, nad którymi mają bezpośrednią kontrolę – takim, jak m.in. produkcja i dekarbonizacja flot pojazdów. „Wdrażanie inicjatyw dotyczących zrównoważonego łańcucha dostaw wzrosło do 57 proc. w 2022 r. z 42 proc. w 2019 r.” – podano.
Zdaniem autorów raportu, ważne jest także wdrożenie inicjatyw opartych o gospodarkę o obiegu zamkniętym. „Ten model produkcji i konsumpcji zakłada ponowne użycie, naprawę, odnawianie i recykling istniejących materiałów i produktów tak długo, jak to możliwe” – napisali.
Według opracowania, po pierwsze, akumulatory do samochodów elektrycznych powinny mieć coraz dłuższą żywotność, a po drugie, powinny być budowane w systemie krążenia i ponownego wykorzystywania surowców.
Capgemini to firm doradcza w zakresie transformacji i zarządzania biznesem poprzez wykorzystanie mocy technologii.
Źródło: PAP