„Encyklika „Lumen Fidei” Ojca Świętego Franciszka zamyka w pewnym sensie tryptyk encyklik o trzech teologalnych cnotach: Miłości nadziej i właśnie wierze” – powiedział biskup. Przypomniał, że na ten tryptyk składają się dwie encykliki Benedykta XVI „Deus caritas est” – o miłości, „Spe salvi” – o nadziei i teraz wreszcie obecna encyklika o wierze, pod która podpis złożył 29 czerwca Ojciec Święty Franciszek.
Bp Polak zauważył, że Franciszek zaznacza we wstępie do encykliki, że „papież Benedykt prawie skończył pracę nad pierwszym szkicem encykliki o wierze, jestem mu za to głęboko wdzięczny i w duchu Chrystusowego braterstwa przyjmuję jego cenne dzieło, dodając do tekstu kilka przemyśleń”. Przy okazji sekretarz Episkopatu zaapelował, by nie zastanawiać się, które partie tekstu należą do pierwszego szkicu Benedykta, a które są owocem przemyśleń papieża Franciszka. „Z pewnością „Lumen Fidei” jest pierwszą encykliką Franciszka” – zaznaczył.
Zasadniczym motywem encykliki „Lumen Fidei” jest – jak stwierdza sam papież Franciszek – jest fakt, że „następca Piotra (…) zawsze wezwany jest do utwierdzania braci w tym niezmierzonym skarbie, jakim jest wiara, którą Bóg daje jako światło na drodze każdego człowieka”.
Wesprzyj nas już teraz!
Bp Polak podkreślił, że encyklika Franciszka wpisuje się ogłoszony przez Benedykta XVI i przezywany obecnie w Kościele Rok Wiary. Zauważył przy tym, że papież wyraźnie podkreśla w dokumencie znaczenie wydarzenia współbrzmiącego z Rokiem Wiary, jakim była 50. rocznica rozpoczęcia Soboru Watykańskiego II – soboru, który wezwał „byśmy w centrum naszego życia postawili prymat Boga w Chrystusie”.
Zdaniem bp. Polaka encyklika „Lumen Fidei” przekonywująco pokazuje czym jest wiara, operując czytelnymi dla współczesnego człowieka takimi obrazami jak: „światło, głos, słuchanie, więc i odpowiedź”. Ukazuje też relację wiary do prawdy oraz wiary i miłości”.
Zaznaczył, że w pierwszych swych rozdziałach encyklika omawia „fenomen wiary, opis czym wiara jest”, a w następnych obowiązek przekazywania wiary: w Kościele i przez Kościół. Istotne jest także ukazanie w jaki sposób wiara przyczynia się do budowania relacji społecznych, rodzinnych, a także jaką rolę pełni w tak szczególnych sytuacjach jakimi są choroba czy cierpienie.
Bp Polak dodał, że konkretnym przełożeniem obecnej encykliki powinno być duszpasterstwo mystagogiczne, wprowadzające w życie wiary, której konsekwencją jest moralne życie, a ważnym fundamentem modlitwa, prowadząca do jedności z Bogiem.
Już samo stwierdzenie, że „wiara jest światłem” stanowi swego rodzaju polemikę z myślą oświeceniową, klasyfikującą wiarę w okolicach obskurantyzmu. Ojciec Święty przypomina, że określeniem „światło wiary” posługiwano się od samych początków Kościoła. Nie jest ono zaczerpnięte z pogańskiego kultu boga Słońca, Sol invictus, przyzywanego o świcie, który nie był w stanie przeniknąć do wszystkich ludzkich mroków. „Kto wierzy, widzi; widzi dzięki światłu oświecającemu cały przebieg drogi, ponieważ przychodzi ono do nas od zmartwychwstałego Chrystusa”.
Swoją encyklikę Ojciec Święty kończy wskazaniem na Maryję, w której wypełnia się długa historia wiary, która jest doskonałą ikoną wiary. W Niej wypełnia się historia wiary Starego Testamentu, to Ona przyjęła w swym łonie Chrystusa i włączyła się w pielgrzymkę wiary, podążając za Jezusem. Ona jest wzorem dla każdego z nas w wyznawaniu wiary. „W centrum wiary jest wyznanie Jezusa, Syna Bożego, zrodzonego z niewiasty, wprowadzającego nas, przez dar Ducha Świętego, w przybrane synostwo” – stwierdził Papież Franciszek. Do Niej się modlimy, aby nas nauczyła patrzeć oczyma Jezusa, aby On był światłem na naszej drodze.
KAI, kra