Kardynał Burke buduje swój autorytet na gruncie porozumienia z Donaldem Trumpem – pisze „New York Times”. „The Washington Post” oskarża go o wspieranie neofaszyzmu i zaleca papieżowi jak najostrzejsze kroki.
Atak rozpoczął „New York Times” artykułem Jasona Horowitza pt. „Vatican Traditionalists See Hero in Trumpe Aide” opublikowanym 7. lutego. Dwa dni później napaść podjął „The Washington Post”, publikując artykuł Emmy-Kate Symons pt. „How Pope Francis can cleance the far-right rot from the Catholic Church”. Krytyczny artykuł z „NYT” został szybko przetłumaczony na hiszpański i ukazał się w argentyńskiej gazecie „La Nacion”, w którym za dział katolicki odpowiada znajoma papieża i jego biografistka, Elisabetta Pique.
Wesprzyj nas już teraz!
Grunt pod atak przygotował Jason Horowitz, rozwodząc się nad związkami kardynała Burke’a oraz jego otoczenia ze środowiskiem nowego prezydenta USA Donalda Trumpa.
Horowitz zajął się postacią Stephena K. Bannona, w przeszłości ważną postać serwisu Breitbart News, później czołową postać szefa kampanii Donalda Trumpa, a od 28. stycznia pełniącego funkcję doradcy prezydenta. Autor przypomina, że w roku 2014, jeszcze jako redaktor Breitbart News, Bannon pojechał do Watykanu, gdzie spotkał się między innymi z kardynałem Burke.
Według Horowitza to znamienne, bo tradycjonaliści w Watykanie upatrują w Donaldzie Trumpie sprzymierzeńca w walce z tym, co ich zdaniem zagraża Kościołowi i cywilizacji chrześcijańskiej. „NYT” przedstawia sylwetkę Benjamina Harnwella, założyciela Dignitatis Humanae Institute (DHI) z siedzibą w Rzymie. Harnwell w 2014 roku zorganizował spotkanie kard. Burke i Bennona; według „NYT” to zaufany człowiek amerykańskiego purpurata.
Według relacji Harnwella przytaczanej przez „NYT”, kardynał Burke utrzymał później kontakt mailowy z Bannonem. Dziennikarz oprócz ludzi z DHI nawiązał kontakt między innymi z cenionym watykanistą, Edwardem Pentinem. „NYT” sugeruje, że tradycjonaliści w Watykanie cieszą się teraz poparciem amerykańskiej administracji i z jej wsparciem prowadzić działania przeciwko krytykowanemu przez siebie papieżowi. Także na sprawę Zakonu Maltańskiego „NYT” poleca patrzeć przez ten pryzmat, sugerując, że kardynał Burke próbował budować tam swój autorytet na bazie poparcia nowej administracji USA.
Tezy artykułu zostały „twórczo” rozwinięte „The Washington Post”. Autorka, nie kryjąca swoich skrajnie lewicowych poglądów, apeluje do papieża o „mocniejsze działania” przeciwko „kardynałowi Raymondowi Breitbart Burke”. Nazywając go „renegatem” Symons stwierdza, że Burke prowadzi rebelię w Watykanie chcąc „obalić zachodnią demokrację liberalną”. „Mówiąc wprost, Watykan stoi w obliczu wojny politycznej między modernizującym papieżem Franciszkiem, a skrzydłem, które chce przywrócić chrześcijańską dominację białych” – stwierdza, posuwając się do nazwania „frakcji” kardynała Burke w Watykanie „skrajnie prawicową” i „neofaszystowską”.
Symons przekonuje, że Burke i Harnwell współpracują nie tylko z Bannonem, ale także z włoską Ligą Północną oraz Marion Le Pen, przewodzącą konserwatywnemu skrzydłu francuskiego Frontu Narodowego. Autorka przyrównuje obecną sytuację w Watykanie do tej z lat 30-tych, gdy papież Pius XI toczył walkę z rosnącym w siłę faszyzmem i nazizmem, borykając się, jak twierdzi Symons, z silnym poparciem dla Mussoliniego w samym Kościele.
Według Symons papież musi podjąć szybko radykalne kroki. Powinien doprowadzić do zamknięcia Dignitatis Humanae Inistitute, odesłać kardynała Burke do Stanów Zjednoczonych… i napisać encyklikę piętnującej nacjonalizm i populizm oraz pochylają się nad kwestią migracji. W przeciwnym wypadku, ostrzega autorka, może dojść do schizmy, a Kościół będzie „słusznie oskarżany o brak sprzeciwu względem głosicieli ekstremizmu i neofaszyzmu w swoich szeregach”.
Źródła: Katholisches.info, washingtonpost.com, nytimes.com
Pach