Interwencja, którą z inicjatywy MEN wobec szkół w powiacie wołomińskim podjął Mazowiecki Kurator Oświaty jest nielegalna i wprost narusza obowiązujące przepisy – wynika z analizy Instytutu na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris.
Przypomnijmy, że MEN nie spodobały się warunki pod jakimi Centrum Wspierania Inicjatyw dla Życia i Rodziny przyznaje certyfikat „Szkoła Przyjazna Rodzinie”, który jest elementem programu prorodzinnej edukacji. „Według dochodzących do MEN informacji, certyfikaty „Szkoły Przyjaznej Rodzinie” będzie nadawało Centrum Wspierania Inicjatyw dla Życia i Rodziny, ale pod kilkoma warunkami. Szkoła musi korzystać z odpłatnych programów prorodzinnych rekomendowanych przez Centrum” – czytamy na stronie resortu edukacji. Resort oświaty zwrócił się więc do mazowieckiego kuratorium (certyfikat taki otrzymało kilka szkół w powiecie wołomińskim) by ten zbadał zasady w zgodzie z którymi dyrektorzy szkół z powiatu wołomińskiego podpisują deklaracje przystąpienia do programu.
Wesprzyj nas już teraz!
Zdaniem Ordo Iuris działania MEN są nielegalne, a wręcz naruszają obowiązującego przepisy. Dlaczego? „Po pierwsze, postępowanie administracyjne nie zna formy elektronicznej, którą w dniu 26 marca 2014 r., Mazowiecki KO posłużył się wzywając szkoły do odpowiedzi na konkretne pytania związane z przystąpieniem do programu „Szkoła Przyjazna Rodzinie”. Już samo niezachowanie przewidzianej prawem formy sprawia, że elektroniczną korespondencję z kuratorium należy uznać za niebyłą” – pisze w analizie Ordo Iuris.
„Po drugie, zgodnie z art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, kurator oświaty, w imieniu wojewody, sprawuje nadzór pedagogiczny nad właściwymi terytorialnie publicznymi i niepublicznymi szkołami, który, w świetle art. 35 ust. 1 tejże ustawy, nadzoruje i koordynuje MEN. Nadzór pedagogiczny polega – zgodnie z art. 33 ust. 1 – wyłącznie na: 1) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół, placówek i nauczycieli; 2) analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek; 3) udzielaniu pomocy szkołom, placówkom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; 4) inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych. Tym samym, działania Mazowieckiego KO oraz MEN, podjęte w związku z przystąpieniem placówek do programu „Szkoła Przyjazna Rodzinie” pozostają poza zakresem nadzoru pedagogicznego i tym samym są bezprawne” – zauważa instytut.
„Po trzecie, ustawa o systemie oświaty jednoznacznie rozstrzyga, że nadzór nad finansową i administracyjną działalnością szkół sprawuje organ prowadzący szkołę (art. 34a ust. 1), w tym przypadku – gmina. Tym samym, MEN oraz działający na jego polecenie Mazowiecki KO, swymi nielegalnymi działaniami, naruszyli chronioną na mocy art. 165 ust. 2 Konstytucji, zasadę samodzielności jednostek samorządu terytorialnego” – czytamy na stronie Ordo Iuris.
Zdaniem Instytutu, „podpisana przez dyrektorów placówek oświatowych deklaracja przystąpienia do programu „Szkoła Przyjazna Rodzinie” nie narusza przepisów obowiązującego prawa i stanowi afirmację prawa rodziców do wychowywania ich dzieci zgodnie ze swymi przekonaniami, gwarantowanego przez art. 48 ust. 1 Konstytucji RP”.
Źródło: ordoiuris.pl/pch24.pl
ged