Należy wprowadzić strefę czystego transportu (SCT), ale nie z tak ostrymi przepisami – powiedział radny Łukasz Gibała, bezpartyjny kandydat na prezydenta Krakowa. Proponuje on bezterminowe wyłączenie z przepisów krakowian, którzy zarejestrowali samochody przed 1 marca 2023 r.
W czwartek klub radnych Kraków dla Mieszkańców zaprezentował dziennikarzom projekt uchwały o SCT i złożył dokument w sekretariacie Rady Miasta Krakowa. Uchwała ma być procedowana 17 stycznia, tak jak projekt obywatelskiej uchwały przeciwników SCT, domagających się unieważnienia strefy.
– Należy wprowadzić strefę czystego transportu, ale nie z tak ostrymi przepisami – powiedział PAP Łukasz Gibała. Podkreślił, że wprowadzenie SCT jest konieczne ze względu na zdrowie i jakość powietrza. Jednak – jak zaznaczył – uchwała nie może dyskryminować mieszkańców uboższych, których nie stać na wymianę samochodu.
Wesprzyj nas już teraz!
Głównym postulatem klubu Kraków dla Mieszkańców jest wyłączenie z przepisów o SCT krakowian, którzy przed 1 marca 2023 zarejestrowali swój samochód osobowy. Mogliby oni bezterminowo wjeżdżać do SCT i poruszać się po niej.
Zmiana ta nie obejmowałaby jednak właścicieli ciężarówek, autobusów – niezależnie od tego, czy są własnością mieszkańców Krakowa.
Ugrupowanie KdM nie dba o komunikacyjne wykluczenie osób przyjeżdżających do stolicy Małopolski z innych gmin. Wyłączenie nie obejmie bowiem zameldowanych poza Krakowem.
Według radnego Łukasza Maślony, który prezentował projekt dziennikarzom, najwięcej zanieczyszczeń powietrza napływa do Krakowa z gmin ościennych. Radny przyznał, że do Krakowa wjeżdża dziennie aż 250 tysięcy samochodów z zewnątrz.
Wcześniej, w tym tygodniu, władze Krakowa zapowiedziały zmiany w obecnej uchwale o SCT. Szczegóły jeszcze nie są znane. Zdaniem wiceprezydenta Andrzeja Kuliga, który ma stanąć w wyścigu o fotel prezydenta miasta, potrzeba nowelizacji wynika z konieczności dostosowania przepisów do dynamicznie zmieniającego się otoczenia, w tym głównie ze zmian w prawie unijnym i krajowym.
Wśród najważniejszych zmian w uchwale, proponowanych przez władze miasta, ma być obniżenie norm Euro dla diesli poruszających się po SCT. Obecnie uchwała zakłada, że od lipca 2024 diesle zarejestrowane po 1 marca 2023 mające normę poniżej 5 Euro – nie wjadą do miasta. Nowelizacja przewidywałaby dopuszczenie do ruchu diesli z normą Euro 4, niezależnie od daty rejestracji.
Radni Krakowa w listopadzie 2022 r. przyjęli uchwałę, na mocy której na terenie całego miasta od lipca 2024 r. będzie obowiązywać strefa czystego transportu. Do miasta nie wjadą samochody osobowe i ciężarowe zarejestrowane po 1 marca 2023 r., które nie spełniają norm co najmniej Euro 3 w przypadku aut benzynowych i LPG, a w przypadku diesli norm co najmniej Euro 5.
Od 1 lipca 2026 SCT w Krakowie będzie obowiązywała wszystkie auta, niezależnie od daty rejestracji.
Za złamanie przepisów będzie grozić 500 zł mandatu.
SCT nie dotyczy m.in. pojazdów historycznych, służb mundurowych, ratowniczych, food trucków, karawanów pogrzebowych. 11 stycznia Wojewódzki Sąd Administracyjny ma rozpatrzyć skargę wojewody i inne skargi na SCT.
Źródło: PAP (Beata Kołodziej)
„Strefa Czystego Transportu” również w Warszawie? Radni podejmą decyzję
Polacy nie chcą delegalizacji samochodów spalinowych! Podpisz pilny APEL do polskich władz!
Samochodowa inwigilacja w Krakowie. Nadchodzi SCT, kierowcy pod ścisłym nadzorem