Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane wyłącznie do zakupu transportu zeroemisyjnego; mają też tworzyć strefy czystego transportu, jeśli średniorocznie przekroczone zostaną normy zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu – wynika z projektu opublikowanego w wykazie prac legislacyjnych rządu. Przyjęcie przepisów skutkować będzie wykluczeniem komunikacyjnym milionów właścicieli samochodów spalinowych.
W poniedziałek w wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o pracach nad projektem noweli ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, nad którym pracuje resort klimatu i środowiska. Planowany termin przyjęcia projektu przez rząd to czwarty kwartał 2024 r.
Projekt przewiduje obowiązek tworzenia stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, gdzie według pomiarów prowadzonych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska nastąpi przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu NO2. Nowe przepisy będą też zobowiązywać miasta powyżej 100 tys. mieszkańców oraz Gornośląsko-Zagłębiowską Metropolię do zakupu wyłącznie autobusów i trolejbusów zeroemisyjnych (elektrycznych i wodorowych) oraz do zawierania umów przewozu tylko z podmiotami korzystającymi z takich autobusów.
Wesprzyj nas już teraz!
Jak uzasadniono, według danych za 2022 r., 24 proc. spośród 74 gmin, nie realizowało żadnego zadania publicznego z wykorzystaniem floty pojazdów na poziomie wymaganym ustawą, natomiast tylko 6 jednostek realizowało w ten sposób więcej niż 7 zadań publicznych. Wskazano też, że 85 proc. powiatów oraz 56 proc. województw, nie realizuje żadnego zadania publicznego z wykorzystaniem floty pojazdów na poziomie wymaganym ustawą.
W wykazie podkreślono, że proponowane w noweli rozwiązania będą realizować reformy związane z przyjętym przez rząd Mateusza Morawieckiego w kwietniu 2021 r. Krajowym Planem Odbudowy.
Miasta powyżej 100 tys., zamieszkuje łącznie ponad 10 mln osób (dane na 2018 r.). Aż 22 milionów Polaków jest posiadaczami prawa jazdy, a po drogach porusza się niemal 20 mln samochodów spalinowych. Przyjęte przez MKiŚ rozwiązania oznaczać będą prawdziwą rewolucję transportową, która dotknie przede wszystkim właścicieli samochodów niespełniających wyśrubowanych norm.
PAP / oprac. PR
Chaos w Krakowie. Unieważniona uchwała o Strefie Czystego Transportu… wciąż obowiązuje!