16 czerwca 2024

Warszawska Strefa Czystego Transportu tuż tuż. Są liczne wnioski o wyłączenie spod zakazów

(Źródło: poloniachristiana.org)

Od 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (SCT). Będzie to pierwsze miasto w Polsce, w którym, mimo protestów, udało się wprowadzić klimatystyczne rozwiązania. Mieszkańcy się jednak nie poddają, a do magistratu wpłynęło już 1,5 tys. wniosków o wyłączenie, czyli możliwość poruszania się po strefie aut niespełniających wymogów.

Zakaz wjazdu do warszawskiej SCT – w pierwszym etapie obostrzeń – dotyczyć będzie aut benzynowych starszych niż wyprodukowane w 1997 r. oraz z silnikiem diesla starszych niż z 2005 r.

W ocenie Zarządu Dróg Miejskich pojazdy te stanowią „nie więcej niż 3 procent aut w Warszawie”. Zaś „połowa z tych aut to auta mieszkańców, którzy mogą otrzymać wyłączenia”.

Wesprzyj nas już teraz!

Osoby fizyczne, czyli mieszkańcy, muszą spełnić wymogi – mieszkać i rozliczać podatki w Warszawie, być seniorem, posiadać europejską kartę parkingową, otrzymać wyłączenie dla pojazdu specjalnego lub historycznego. O wyłączenie mogą też się starać firmy, które mają siedzibę bądź rozliczają podatki w Warszawie, posiadają kartę europejską, lub mają samochód specjalny albo historyczny.

Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące podatki w stolicy zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.

Ten wyjątek ma zastosowanie w przypadku osób, które przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów. Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończyły 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów.

Od wymogów przewidziane są dodatkowe wyjątki. Dotyczą wyłączeń ustawowych: dla służb, pojazdów, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością, czy też np. dla autobusów szkolnych. Po strefie poruszać się mogą pojazdy zabytkowe i historyczne a także specjalne – jak karawan, czy pomoc drogowa.

Gmina może zezwolić na okazjonalny wjazd do strefy – do wykorzystania przez 4 dni w roku.

Wnioski można składać przez internet. Po spełnieniu wymagań dostaje się wirtualne wyłączenie i potwierdzenie posiadania uprawnienia do wjazdu do SCT.

W tego rodzaju uchwałach samorządy wprowadzają nalepki kontrolne. ZDM jest zdania, że są one zbędne i sugeruje modyfikację uchwały, gdyż służby mają możliwość weryfikacji uprawnienia wjazdu przez kontakt z Centralną Ewidencją Pojazdów oraz bazę, którą ZDM sami wygeneruje. 

Rzecznik ZDM podkreślił też, że o ile konieczność posiadania nalepki jest zapisana w ustawie, to za jej brak, nie ma mandatu, a „wykroczeniem, karanym mandatem w wysokości 500 zł, jest wjazd do SCT bez uprawnień.

W najbliższych dwóch tygodniach na wjazdach na teren SCT zostanie rozstawionych kilkadziesiąt znaków informujących o wjeździe do strefy. Na razie będą zasłonięte i zaczną obowiązywać od 1 lipca. „Dodatkowo, poza wymogiem ustawowym, w lipcu będziemy dokładać oznakowanie informacyjne zapowiadające wjazd do SCT – deklaruje ZDM. 

Jakie kontrole?

Zarówno Policja jak i Straż Miejska mają prawo zatrzymać pojazd do kontroli. Drogowcy testowali już urządzenie, które chcą udostępnić Straży Miejskiej do końca roku. „Testowaliśmy system kontroli na bazie kamer, który działa na zasadzie preselekcji. Wyłapuje pojazd, który nie spełnia norm, a następnie patrol ustawiony 200 metrów dalej zatrzymuje go do kontroli, będąc pewnym, że nie spełnia on norm” – wyjaśnia ZDM.

Gdzie jest ta SCT?

Warszawska SCT obejmuje ok. 7 proc, powierzchni miasta. Jej granice będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie będą objęte strefą.

Źródło: PAP/Oprac. MA

pap logo

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 30 952 zł cel: 500 000 zł
6%
wybierz kwotę:
Wspieram